En mening med mening, en studie om hur fem lärare i de tidiga årskurserna beskriver sin läs- och skrivundervisning.
Abstract
Titel En mening med mening, en studie om hur fem lärare i de tidiga årskurserna beskriver sin läs- och skrivundervisning.
Författare Maria Karaviotis och Sara Lindelöf
Arbetets art Examensarbete, 10p
Handledare Ulla Alexandersson
Examinator Ann-Charlotte Mårdsjö
Datum 2005-12-22
Bakgrund
Barn idag är omgivna av skrift i alla dess former, allt från tidningar och böcker till media. Dagens samhälle är en skrift- och mediekultur. Därför menar vi att det är betydelsefullt att barn tidigt utvecklar goda kunskaper i skriftspråket, inte bara för att klara av skolan utan även livet igenom. Vi tror att genom att utgå från barnens intressen och erfarenhetsvärld i undervisningen, ökar barnens motivation att lära sig. Vår utgångspunkt är influerad av det sociokulturella perspektivet då vi tror att barn lär sig i samspel med andra men även då de känner sig motiverade.
Syfte
Studien syftar till att ta reda på hur fem lärare beskriver sin läs- och skrivundervisning utifrån sina erfarenheter, samt på vilka grunder undervisningen sker. Metod
Undersökningen genomfördes med hjälp av intervjuer av kvalitativ karaktär. Vi intervjuade fem lärare som arbetade med barn i de tidiga åldrarna.
Resultat
Vi har sett att lärarna till viss del betonade vikten av samspel och samarbete mellan barnen, men även att de utgick från barnens intressen för att skapa en lustfylld och motiverande undervisning. En lärare använde sig av ett mer traditionellt tillvägagångssätt i undervisningen medan de övriga varierade undervisning med utgångspunkt i syntetisk, analytisk eller psykolingvistisk metod. Samtliga lärare arbetade individanpassat utifrån barnens behov.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2005Author
Lindeföf, Sara
Karaviotis, Maria
Publication type
other
Series/Report no.
ht05 2611-068
Language
swe