dc.description.abstract | The aim of this study is to analyze why social workers choose to study to become
family therapists and how individual motives and structural motive power influence
social workers before, during and after the education and how the education affects
the working role and the social work. Through theoretical studies and qualitative
interwievs with becoming and fully trained family therapists I have come to that social
workers have individual motives i.e appropriate working skills and a thirst of
knowledge. They have strived for deepened knowledge of the work and personal
development, strengthened professionalism and raised working status. The structural
motive powers have been i.e raised salary and changed, more attractive working
tasks. Legitimation and possibility to run your own company are both a motive and a
structural motive power. During and after the education the individual motives are
surprisingly strengthened. The professional skills become more free and creative. The
family therapist meets more respect at work, but there is a lack of development and
carreer possibilities. The result of the study are two found groups of social workers.
The Snakes decide early to become a psychotherapist and choose treating tasks to be
able to become a psychotherapist. The trained Snake familytherapists don´t wish
changed working conditions. The Butterflies have got on the family therapy track after
working in traditional social work. The butterflies have bigger need of professional
change, as the employer doesn´t meet their expectations. After the family therapist
programme the family therapists are deeply rooted in their working role as social
workers, but gradually the working role as a family therapist takes more space.
Because of that the working conditions don´t change after being fully trainend and
because of that the family therapists not often are employed as legitimated
psychotherapists, the family therapists are moving away from the social welfare
sector to their own private companies.
Uppsatsens syfte är att analysera varför socionomer väljer att vidareutbilda sig till
familjeterapeuter och hur individuella motiv och strukturella drivkrafter påverkar socionomer
före, under och efter utbildningstiden samt hur utbildningen påverkar yrkesrollen och det
sociala arbetet. Genom teori och kvalitativa intervjuer med blivande och färdigutbildade leg
psykoterapeuter med familjeterapiinriktning har jag kommit fram till att socionomer innan
utbildningen haft individuella motiv såsom lämpliga yrkeskunskaper och kunskapstörst. De
har eftersträvat fördjupade yrkeskunskaper och personlig utveckling, stärkt professionalism
och höjd yrkesmässig status. De strukturella drivkrafterna har bl a varit höjd lön och
förändrade, mer attraktiva arbetsuppgifter. Legitimation och möjlighet att starta eget är både
ett motiv och en drivkraft. Under och efter utbildningen stärks de individuella motiven
överraskande mycket. Yrkesutövandet blir mer fritt och kreativt. Familjeterapeuten möter mer
respekt på arbetsplatsen, men det saknas utvecklings- och karriärmöjligheter.
Undersökningens resultat blir två funna grupper av socionomer. Ormarna bestämmer sig
tidigt för att bli psykoterapeuter och väljer att rikta in sig på behandlande tjänster för att
kunna utbilda sig till psykoterapeuter. De färdigutbildade Ormarna önskar inte arbetsmässiga
förändringar. Fjärilarna har trätt in på spåret familjeterapi efter att ha arbetat som socionom i
traditionellt socialt arbete. De har ett större behov av arbetsmässig förändring, då
arbetsgivaren inte möter deras förväntningar. Efter genomgången utbildning är
familjterapeuterna förankrade i sin yrkesroll som socionom, men efter hand tar yrkesrollen
som familjeterapeut större plats. P g a tjänsten inte förändras efter genomgången utbildning
och familjeterapeuten inte ofta anställs som legitimerad psykoterapeut, söker sig
familjeterapeuten från verksamheten inom den offentliga välfärdssektorn mot det privata
företagandet. | sv |