Visa enkel post

dc.contributor.authorAhlström, Anette
dc.contributor.authorLeong Tuong, Eerica
dc.contributor.authorClaesson, Lottalena
dc.date.accessioned2006-04-12T06:53:20Z
dc.date.available2006-04-12T06:53:20Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/289
dc.description.abstractTitel: Naturvetenskap i år 5 - En kvalitativ undersökning i hur lärare gör för att skapa ett lustfyllt lärande i undervisningen. Författare: Anette Ahlström, Lottalena Claeson & Eerica Leong Tuong Typ av arbete: Examensarbete (10 p) Handledare: Christina Kärrqvist, Examinator: Elisabeth Hesslefors Arktoft Program: Nya Lärarprogrammet, Göteborgs Universitet Datum: Dec. 2005 (Rapportnummer HT05-2611-076) ___________________________________________________________________ Syfte Studiens syfte är att undersöka hur lärare gör för att skapa ett lustfyllt lärande i undervisningen inom de naturorienterande ämnena i år 5. Utifrån detta syfte ställdes fyra frågeställningar som avsåg att besvara studiens syfte. Metod Den metod som användes i denna studie var kvalitativa intervjuer och totalt intervjuades nio lärare. De intervjuade var alla lärare i år 5 och undervisade i naturvetenskap. De intervjuades erfarenheter varierade. Resultat Utifrån vår studie och det sätt som vi har lärt oss och definierar vad skapandet av ett lustfyllt lärande innebär, har resultaten visat att våra informanter inte skapar ett lustfyllt lärande i samtliga ämnen inom de naturorienterande ämnena. Orsaken till det beror på att många av dem inte har tillräckligt eget intresse och kunskap i framförallt fysik och kemi. Vår studie visar nämligen att dessa faktorer spelar störst roll i huruvida undervisningen blir lustfylld eller inte. Undersökningen har funnit att det finns belägg inom forskningen att man bör skapa intresse för dessa ämnen i tidiga åldrar för att elever skall finna intresset och bevara det. För att eleverna ska fatta intresse för naturvetenskap är den generella uppfattningen från informanterna att det är den personliga upplevelsen som är viktigast. De teorier, på hur elever lär, som forskning anser lämpliga inom de naturorienterade ämnena enligt vår undersökning är empirism och konstruktivism. Det sociokulturella perspektivet har på senare tid också visat sig spela stor roll för undervisningen. Tolkningar av undersökningens resultat visar att de flesta av våra informanter arbetar ur ett empiristiskt sätt.eng
dc.format.extent468621 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesht05 2611-076eng
dc.titleNaturvetenskap i år 5 - En kvalitativ undersökning i hur lärare gör för att skapa ett lustfyllt lärande i undervisningen.eng
dc.typeTexteng
dc.type.uppsokCeng
dc.type.svepothereng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post