• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur elevers kunskapsbas i år 6 matchar de krav som ställs i år 7 – En undersökning kring överlämnandet av elever från en skola till en annan

Abstract
Titel: Hur elevers kunskapsbas i år 6 matchar de krav som ställs i år 7 – En undersökning kring överlämnandet av elever från en skola till en annan Typ av arbete: Examensarbete (10p) Författare: Josefina Johansson & Karin Johansson Utbildning: Nya Lärarprogrammet, Göteborgs universitet Handledare: Christina Kärrqvist Examinator: Roy Tärneberg Rapportnummer: HT-05-2611-078 Undersökningens syfte var att kartlägga vilken kunskapsbas som eleverna på Skola A (F-6 skola) har fått med sig för att klara de vidare studierna på Skola B (6-9 skola) inom basämnena, svenska, engelska och matematik. Vi gjorde en empirisk undersökning, en deskriptiv fallstudie innefattande fem strukturerade intervjuer med fasta frågeområden och frågor med öppna svar. Därutöver gjorde vi en enkätundersökning med strukturerade frågor och fasta svarsalternativ. De intervjuade var alla lärare i grundskolan, två från Skola A och tre från Skola B. Enkäterna gavs till 15 elever varav samtliga nu går i grundskolans senare år. Lärarna på Skola A anser att deras elever har en god kunskapsbas, i svenska, engelska och matematik, men säger också att det alltid finns områden som deras elever kan bli bättre på inom de olika ämnena. Den kunskapsbas som lärarna på Skola B anser att eleverna från Skola A har/skall ha med sig då de börjar på Skola B skiljer sig i omfattning. Emellertid tycker alla tre lärarna på Skola B sig ha en känsla av att eleverna från Skola A i stort har med sig tillräckliga kunskaper i samtliga ämnen. Det finns dock önskemål från lärarna på Skola B gällande vissa kompletteringar inom vissa områden hos eleverna. Samtliga elever anser att de har tillräckliga kunskaper med sig från Skola A i alla tre ämnena för att klara vidare studier på Skola B. En resultatanalys av elevernas kunskapsbas i svenska, engelska och matematik ger således att denna enligt samtliga lärare och elever anses vara fullt tillräcklig.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/290
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT05-2611-078.pdf (330.8Kb)
Date
2005
Author
Johansson, Karin
Johansson, Josefina
Publication type
other
Series/Report no.
ht05 2611-078
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV