Hur elevers kunskapsbas i år 6 matchar de krav som ställs i år 7 – En undersökning kring överlämnandet av elever från en skola till en annan
Abstract
Titel: Hur elevers kunskapsbas i år 6 matchar de krav som ställs i år 7 – En
undersökning kring överlämnandet av elever från en skola till en annan
Typ av arbete: Examensarbete (10p)
Författare: Josefina Johansson & Karin Johansson
Utbildning: Nya Lärarprogrammet, Göteborgs universitet
Handledare: Christina Kärrqvist
Examinator: Roy Tärneberg
Rapportnummer: HT-05-2611-078
Undersökningens syfte var att kartlägga vilken kunskapsbas som eleverna på Skola A
(F-6 skola) har fått med sig för att klara de vidare studierna på Skola B (6-9 skola)
inom basämnena, svenska, engelska och matematik. Vi gjorde en empirisk
undersökning, en deskriptiv fallstudie innefattande fem strukturerade intervjuer med
fasta frågeområden och frågor med öppna svar. Därutöver gjorde vi en enkätundersökning
med strukturerade frågor och fasta svarsalternativ. De intervjuade var
alla lärare i grundskolan, två från Skola A och tre från Skola B. Enkäterna gavs till 15
elever varav samtliga nu går i grundskolans senare år.
Lärarna på Skola A anser att deras elever har en god kunskapsbas, i svenska, engelska
och matematik, men säger också att det alltid finns områden som deras elever kan bli
bättre på inom de olika ämnena. Den kunskapsbas som lärarna på Skola B anser att
eleverna från Skola A har/skall ha med sig då de börjar på Skola B skiljer sig i
omfattning. Emellertid tycker alla tre lärarna på Skola B sig ha en känsla av att
eleverna från Skola A i stort har med sig tillräckliga kunskaper i samtliga ämnen. Det
finns dock önskemål från lärarna på Skola B gällande vissa kompletteringar inom
vissa områden hos eleverna. Samtliga elever anser att de har tillräckliga kunskaper
med sig från Skola A i alla tre ämnena för att klara vidare studier på Skola B. En
resultatanalys av elevernas kunskapsbas i svenska, engelska och matematik ger
således att denna enligt samtliga lärare och elever anses vara fullt tillräcklig.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2005Author
Johansson, Karin
Johansson, Josefina
Publication type
other
Series/Report no.
ht05 2611-078
Language
swe