Show simple item record

dc.contributor.authorJakobsson, Jonas
dc.contributor.authorNordin, Eric
dc.date.accessioned2012-04-04T08:42:08Z
dc.date.available2012-04-04T08:42:08Z
dc.date.issued2012-04-04
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29041
dc.description.abstractBakgrund och problem: Tidigare forskning kring icke-­‐finansiella nyckeltal sy-­‐ nes huvudsakligen vara fokuserad på tillverknings-­‐ och serviceföretag och det saknas mer eller mindre helt, enligt vår mening, forskning med fokus på tjänste-­‐ företag. Forskningen kring hur företag och ledare rent praktiskt skall använda sig av dessa nyckeltal i ekonomistyrningen är högst bristfällig, om ens befintlig. Mot bakgrund av detta fokuserar vi i denna studie på hur det rent praktiskt är möjligt att hjälpa ekonomistyrningen inom en organisation med hjälp av icke-­‐ finansiella nyckeltal. Vi kommer att göra detta genom en fallstudie inom ett tjänsteföretag, närmare bestämt på försäkringsbolaget V. Syfte: Med denna studie söker vi bidra till forskningen inom primärt två områ-­‐ den vilka vi i dagsläget känner inte berörts i tillräcklig utsträckning; användan-­‐ det av icke-­‐finansiella nyckeltal inom tjänstesektorn samt hur det praktiska bru-­‐ kandet av icke-­‐finansiella nyckeltal kan te sig. Vi söker svara på frågan hur eko-­‐ nomistyrning kan förstärkas med hjälp av icke-­‐finansiella nyckeltal. Metod: Studien betecknas som en fallstudie och har skett genom angreppsättet design science research methodology. Empiri till studien har samlats in genom totalt tio intervjuer, fem inledande och fem återkopplande intervjuer där vi pre-­‐ senterat en artefakt som sedan utvärderats. Resultat: Genom denna studie har vi visat att en business intelligence-­‐lösning i form av dashboards uppbyggda av primärt icke-­‐finansiell nyckeltal kan hjälpa ekonomistyrningen i ett företag genom att rent praktiskt föra in icke-­‐finansiella nyckeltal i den operativa verksamheten samt minska avståndet mellan desamma. Studiens bidrag: Presenterade artefakter visar tydligt hur det rent praktiskt inom ett tjänsteföretag kan användas icke-­‐finansiella nyckeltal för att förbättra styrningen.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrningsv
dc.relation.ispartofseries11-12-27Msv
dc.subjectIcke‐finansiellasv
dc.titleHur kan ekonomistyrning förstärkas med hjälp av icke-finansiella nyckeltal? En fallstudie; försäkringsbolag Vsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record