Show simple item record

dc.contributor.authorBurénius, Åse
dc.contributor.authorSyversen, Maria
dc.date.accessioned2012-04-16T09:26:20Z
dc.date.available2012-04-16T09:26:20Z
dc.date.issued2012-04-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29089
dc.description.abstractBakgrund och problem Inköpare på företag har enligt flertalet forskare generellt fått en allt mer strategisk roll med vidgade arbetsuppgifter inom sitt företag. Fokus ligger på att identifiera och använda sig av de bäst lämpade leverantörerna. I konfektionsbranschen där friluftsklädföretag verkar är det viktigt att det finns goda bedömningsgrunder för att utvärdera sina leverantörer och mäta deras prestationer eftersom produkternas kvalitet och funktionalitet är avgörande för företagens framgång. Trots detta verkar det saknas den typen av bedömningsgrunder bland svenska friluftsklädföretag. Syfte Att inom inköpsfunktionen hos svenska friluftsklädtillverkare studera om leverantörsbedömningar utförs samt identifiera bedömningsgrunder som används av inköparna på företagen för att analysera och utvärdera leverantörernas prestation. Metod En kvalitativ studie med en abduktiv ansats har genomförts där tre friluftsklädföretag har varit de studerade objekten. För att uppnå syftet med uppsatsen har författarna kombinerat sekundär- och primärdata i form av tidigare forskning med att utföra två telefonintervjuer och en personlig intervju med personer som är ansvariga för inköp och leverantörsbedömningar hos de berörda företagen, Haglöfs, Cross och Fjällräven. Resultat och slutsatser I analysen konstateras att referensramen endast till viss del överensstämmer med materialet som framkommit i empirin. Inköparens roll ser inte likadan ut i verkligheten som i teorin men hela inköpsfunktionen har fått en mer strategisk roll. När det rör leverantörsbedömning fokuserar teorin på att det bör användas verktyg och bedömningsmaterial av de köpande företagen, medan verkligheten visar att de studerade företagen inte kommit så långt i sina leverantörsbedömningar utan de tenderar att utföra dem godtyckligt. Vi fastslår i slutsatsen att leverantörsrelationer är av stor vikt och för att uppnå det skulle det vara till de undersökta företagens fördel att utveckla system för leverantörsbedömning och uppföljning av denna för att kunna fortsätta förbättra prestationerna och upprätta goda relationer med sina leverantörer.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrningsv
dc.relation.ispartofseries11-12-32Msv
dc.subjectInköp, leverantörsbedömning, prestationsmätning, leverantörsrelationer, konfektionsbranschen.sv
dc.titleLeverantörsbedömning i konfektionsbranschen –Hur bedömer inköpsfunktionen bland tillverkare av friluftskläder sina leverantörer?sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record