Elevers kännedom om betygsättningens spelregler - En kvantitativ studie om hur väl svenska gymnasieelever känner till vilka faktorer som enligt styrdokumenten ska ligga till grund för deras betyg
Abstract
Bakgrund: I skolans styrdokument och i tidigare forskning anges elevers kännedom om de
lagar och regler som gäller vid exempelvis betygsättning som en förutsättning för att de ska
kunna utöva det inflytande över undervisningen de har rätt till, ett inflytande forskning visar i
regel inte ges tillräckligt utrymme i skolan. Kännedom om skolans spelregler krävs också för
att eleverna ska ha möjlighet att upptäcka brott mot dem, till exempel i form av betygsättning
på felaktiga grunder. Forskning visar att dessa brott mot föreskrifterna kring betygsättning
inte sällan förekommer i den svenska skolan och elevernas kunskaper blir därmed en viktig
rättsäkerhetsfråga.
Syfte: Uppsatsens huvudsyfte är att undersöka huruvida svenska gymnasieelevers kännedom
om vad som enligt styrdokumenten ska ligga till grund för deras betyg är tillräcklig för att de
ska kunna delta i planeringen av arbetet och även kunna upptäcka om deras lärare sätter betyg
på felaktiga grunder. Dessutom undersöks om det finns skillnader i kännedom mellan olika
grupper av elever. Detta görs genom följande frågeställningar:
1. Hur väl känner svenska gymnasieelever till vilka faktorer som, enligt
styrdokumenten, ska ligga till grund för det betyg de får? a) I vilken utsträckning tror elever
att deras betyg ska baseras på andra kvaliteter än kursplanernas kunskapskvaliteter, såsom
närvaro, flit, engagemang, ansträngningar och inlämningstid? b) I vilken utsträckning tror
elever att deras betyg ska baseras på en sammanvägning av deras resultat vid ett antal
formella bedömningstillfällen?
2. Går det att se tydliga skillnader i kännedom om betygsättningens regler mellan olika
grupper av elever? a) Går det att urskilja en större grupp bestående av elever med god
kännedom och en med dålig kännedom, eller är fördelningen jämn? b) Går det att se
signifikanta skillnader mellan elever från olika skolor och/eller gymnasieprogram?
Metod: Frågeställningarna besvaras med hjälp av kvantitativ metod. 100 elever har i en enkät
angett vad de tror att styrdokumenten säger om sex påståenden och två scenarier som rör
betygsättning. Urvalet är strategiskt. Cirka hälften av eleverna kommer från en skola där
omständigheterna kan betraktas som gynnsamma.
Resultat: Resultatet ger oss anledning att tro att svenska gymnasieelever inte har så god
kännedom om vilka faktorer som ska ligga till grund för deras betyg. Bland annat tror
majoriteten av de deltagande eleverna felaktigt att närvaro och engagemang ska påverka
betyget. Det verkar inte finnas en större grupp bestående av elever med god kännedom och en
med sämre kännedom om vad som gäller vid betygsättningen. Däremot finns det signifikanta
skillnader mellan de olika skolorna.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012-04-25Author
Liljeröd, Hampus
Keywords
Betygsättning
Elevinflytande
styrdokument
kvantitativ metod
Series/Report no.
SHK
Language
swe