Show simple item record

dc.contributor.authorWidén, Ebba
dc.date.accessioned2012-04-25T14:15:38Z
dc.date.available2012-04-25T14:15:38Z
dc.date.issued2012-04-25
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29141
dc.description.abstractBakgrund: Efter 1 juli 2011 ska alla lärare som tar examen gå igenom ett obligatoriskt introduktionsår med en mentor, för att få ansöka om lärarlegitimation. Mentorskap för nya lärare är något som har diskuterats länge i såväl den svenska som internationella skoldebatten. Att studera och analysera de erfarenheter som nya lärare har av den första tiden i yrket är av vikt för den fortsatta diskussionen om hur ett mentorskap kan utformas för att bäst stötta de nya lärarna i yrkesblivandet. Syfte: Syftet med föreliggande examensarbete är att belysa nya lärares erfarenheter av den första tiden i läraryrket, samt vilket introduktionsstöd (särskilt mentorskap) som kan behövas då. Utifrån tidigare forskning samt en intervjustudie med fyra lärare kommer följande mer precisera frågeställningar att analyseras: - Hur uppfattar de nya lärarna relationen mellan lärarutbildning och yrkespraktik? - Hur erfar de nya lärarna yrkesstarten med avseende på eget förhållningssätt och agerande, samt aktuell skolkultur? - Vilka eventuella möjligheter och svårigheter kan ett introduktionsår med mentorskap innebär vid yrkesstarten enligt de nya lärarna? Metod: Genom en studie av tidigare forskning identifierades centrala teman i lärares yrkesblivande. Dessa teman ligger till grund för examensarbetets syfte och frågeställningar, vilka belystes genom en halvstrukturerad intervjuundersökning med fyra nyblivna lärare. Resultat: Intervjuerna visar att den inkongruens som finns mellan lärarutbildningens teori och yrkets praktik upplevdes som problematisk under lärares första tid i yrket. Dock verkade en brist på bekräftelse och klara ramar för lärararbetet påverka de nya lärarna mer, där även olika lärarkulturer påverkade hur man anpassar och lär sig som ny lärare. Att inte ha tydliga riktlinjer eller någon erfarenhet att luta sig mot innebar att de nya lärarna sällan kände sig riktigt nöjda eller färdiga med arbetet, vilket ofta ledde till besvikelse och frustration. Detta gav implikationer för diskussionen kring ett mentorskap för nya lärare, som behöver verka stöttande och möjliggöra för en mer aktiv reflektion över den egna lärarrollen, de ambitioner som finns och möjligheterna att uppfylla dessa.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesSHKsv
dc.subjectlärares yrkesblivandesv
dc.subjectinkongruenssv
dc.subjectlärarutbildningensv
dc.subjectskolkulturersv
dc.subjectindividuella strategier och anpassningsv
dc.subjectmentorskapsv
dc.titleFörsta tiden som lärare: om lärarutbildning, yrkesstart och mentorskapsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenswe
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Political Scienceeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record