• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Big Branding -En studie om extern employer branding i revisionsbranschen

Abstract
Bakgrund och problem: Revisionsbranschen står inför massiva nyanställningsbehov. Samtidigt har revisorsyrket, under de senaste åren, blivit allt populärare bland ekonomistudenter. Utmaningen för branschen ligger istället i att attrahera och rekrytera den mest talangfulla personalen. Med en stark underliggande branschtillväxt och en självcentrerad och karriärorienterad generation som nu äntrar arbetsmarknaden kan det bli problematiskt för företagen att lyckas attrahera de mest talangfulla och kompetenta studenterna till just sin organisation. Syfte: Uppsatsens syfte är att skapa en fördjupad förståelse för hur de stora revisionsbolagen arbetar för att attrahera och rekrytera nyutexaminerade ekonomistudenter i Göteborg, genom att undersöka hur de arbetar med extern employer branding. Avgränsningar: Studien behandlar endast företagens externa arbete med employer branding mot studenter. Det har även gjorts en avgränsning till hur arbetet sker och problematiken ter sig i just Göteborg. Metod: Genom en kvalitativ metod undersöks tre av de fyra största revisions-­‐ och rådgivningsbolagen som till vardags benämns Big four. De företag som ingår i studien är Deloitte, Ernst & Young och KPMG. Studiens empiri grundar sig i information inhämtad genom personliga intervjuer med respektive företag. Resultat och slutsatser: Studien visar tydliga likheter i bolagens arbete med och syn på employer branding. Stor vikt läggs vid att under arbetsmarknadsmässor och event i företagens regi kommunicera psykologiska och funktionella fördelar som en anställning på företagen medför. Allt för att attrahera och rekrytera de mest kompetenta och lämpade studenterna. Vidare indikerar studien att de undersökta företagen har svårigheter att på ett konkret sätt differentiera sig från varandra. Förslag till fortsatt forskning: Hur mottags företagens arbete med employer branding av studenterna? Det hade varit givande och av intresse att komplettera denna studie med studier kring hur mottagarna, studenterna, idag uppfattar företagen och deras employer brand.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29308
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_29308_1.pdf (1.237Mb)
Date
2012-06-05
Author
Flygelring, Caroline
Synneby, Jens
Keywords
Employer branding, revisionsbranschen, attrahera, studenter, Götebog
Series/Report no.
Externredovisning
11-12-39
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV