dc.contributor.author | Davidsson, Emelie | |
dc.contributor.author | Grahm, Sofia | |
dc.date.accessioned | 2012-06-26T12:08:52Z | |
dc.date.available | 2012-06-26T12:08:52Z | |
dc.date.issued | 2012-06-26 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29463 | |
dc.description.abstract | Bakgrund och problem: Syftet med bolags årsredovisningar är att upplysa intressenterna om bolagets ekonomiska ställning och andra väsentliga händelser som inträffat under året. Användaren av en årsredovisning ska genom att läsa den få en rättvisande bild av bolaget för att kunna fatta beslut baserade på den information som ges. Redovisningen baseras dock ofta på olika bedömningar samt att det kan finns en vilja hos ledningen att presentera information på ett sätt som gynnar bolaget.
Syfte: Syftet är att undersöka två bolags årsredovisningar, Aranäs och BRIO, för att se om användaren får en rättvisande bild av bolaget genom att läsa årsredovisningarna.
Avgränsningar: Undersökningen omfattar endast dessa två bolags koncernredovisningar under tre år, 2008-2010. Fokus ligger inte på att analysera bolagens ekonomiska siffror i detalj utan på att bedöma helheten och årsredovisningens utformning i förhållande till bolagets verksamhet och ekonomiska ställning.
Metod: En beskrivande studie har genomförts där vi har läst årsredovisningarna flera gånger för att vi ska kunna skaffa oss en uppfattning om kommunikationen genom årsredovisningen. Utifrån en undersökningsmodell har olika delar i årsredovisningen sedan bedömts för att se hur väl årsredovisningen som helhet kan anses ge användarna en rättvisande bild av bolaget.
Resultat: Aranäs och BRIO har olika strategier för att upplysa sina intressenter. Aranäs är ett bolag som når bra resultat och årsredovisningen riktar sig främst till kunderna. Den ekonomiska informationen hamnar dock i bakgrunden av annan verksamhetsinformation men årsredovisningen som helhet ger en rättvisande bild av bolaget. BRIO:s årsredovisningar har däremot stort fokus på ekonomi men skriver på ett komplicerat sätt. Användaren av årsredovisningen har svårt att få en rättvisande bild av BRIO då texten är svårläst och mer positiv än de ekonomiska rapporterna vilket blir inkonsekvent.
Förslag till fortsatt forskning: Fler undersökningar enligt den undersökningsmodell som använts i denna studie kan göras men med fokus på andra bolag och andra branscher. Det kan även vara intressant att undersöka ett fåtal bolag under många år för att se hur ett bolags årsredovisning har utvecklats beroende på upp- och nedgångar i ekonomiska resultat. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Externredovisning | sv |
dc.relation.ispartofseries | 11-12-71M | sv |
dc.subject | Årsredovisning, kommunikation, rättvisande bild | sv |
dc.title | Kommunikation genom årsredovisningen -ger det en rättvisande bild? En studie om Aranäs och Brio | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |