dc.contributor.author | Tornblad, Alexandra | |
dc.contributor.author | Avdic, Amela | |
dc.date.accessioned | 2012-06-29T08:43:57Z | |
dc.date.available | 2012-06-29T08:43:57Z | |
dc.date.issued | 2012-06-29 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29497 | |
dc.description.abstract | Bakgrund och problem: Företag har ett stort ansvar i samhället, inte minst för miljöfrågor, vilket bland annat märks genom den lagmässiga decentralisering som skett på EU-nivå, där miljöansvaret förflyttas allt mer till företagen. Den svenska miljölagstiftningen innebär att företag måste utföra administrativa aktiviteter för att uppfylla informationskrav. Detta arbete kan utföras internt i företaget eller av externa experter. Kritik har riktats mot den svenska miljölagstiftningen, vilken anklagas för att vara onödigt omfattande och komplex, samt orsaka allt för stora administrativ börda för företag. Problemställning: Vilket administrativt arbete medför den svenska miljölagstiftningen för företag verksamma i Sverige? Syfte: Syftet med denna studie är att ge exempel på vilka administrativa aktiviteter den svenska miljölagstiftningen medför för två företag verksamma i Sverige samt hur de identifierade aktiviteterna hanteras i det enskilda företaget. Metod: Studien har genomförts som en kvalitativ undersökning genom fallstudier och har en deduktiv ansats. Det empiriska materialet har insamlats genom kvalitativa, halvstrukturerade intervjuer. Resultat och slutsatser: De två undersökta företagen uppfattar lagstiftningen som omfattande, men inte överdrivet betungande. Tvärtom finns en förståelse för lagstiftningens utformande och den anses ha ett gott syfte. De administrativa aktiviteter som företagen måste utföra är främst informationsinsamling, sammanställning av information, rapportering, enklare beräkningar samt omarbetning av information för att passa den egna verksamheten. Informationsinsamlande till uppdatering av laglistan och miljörapportering tar mest tid, tillsammans med tillståndsansökan. Det mest komplexa är dock att implementera lagkraven i verksamheten. De flesta av aktiviteterna utförs reaktivt, bortsett från de som medför ekonomisk fördel, vilka utförs mer proaktivt. Utifrån den egna kompetensen och resurstillgången väljer företag att antingen göra arbetet själva eller att anlita extern kompetens. Förslag till vidare forskning: För vidare forskning föreslås att en kvantitativ studie görs som utveckling av denna studie, för att generalisera resultatet. Ett annat uppslag är att fokusera på en specifik bransch eller olika branscher för att hitta likheter respektive olikheter i den administrativa bördan hos företag till följd av miljölagstiftningen. Det sista förslaget är att välja respondentföretag av olika storlek och ålder och för att se hur inställningen till, eller påverkan av, miljölagstiftningen varierar. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Industriell och finansiell ekonomi | sv |
dc.relation.ispartofseries | 11/12:7 | sv |
dc.title | Administrativa aktiviteter - en beskrivning av två svenska företags upplevelser av den administrativa regelbördan till följd av den svenska miljölagstiftningen | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |