Show simple item record

dc.contributor.authorMähl Fransson, Sofia
dc.contributor.authorNordqvist, Anna
dc.date.accessioned2006-04-12T07:17:52Z
dc.date.available2006-04-12T07:17:52Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/294
dc.description.abstractTitel: Säker sex och samlevnad i skola, fördelningen av sexualkunskap och samlevnadsfrågor i sex och samlevnadsundervisningen Författare: Sofia Mähl Fransson, Anna Nordqvist Typ av arbete: Examensarbete (10p) Handledare: Mats Hagman, Examinator: Florentina Lustig Program: Lärarprogrammet, Göteborgs Universitet Datum: December 2005 (HT05-2611-090) Syfte Som blivande lärare i de naturorienterade ämnena var vi nyfikna på hur lärarna hanterar området Sex och Samlevnad. I ett allt mer sexualiserat samhälle blir området viktigt att belysa med värdegrunden som fokus. Syftet med studien var dels att titta närmare på hur fördelningen mellan undervisningen i sexualitet och samlevnad ser ut i skolan. Frågan var då hur fördelningen såg ut mellan sexualkunskap och samlevnadskunskap och om det fanns en balans i undervisningen mellan dessa. Den andra delen gällde undervisningens utformning. Vad innebär det för eleverna om fokus ligger på sexualkunskap eller samlevnad? Metod Vi har med hjälp av tidigare studier och litteratur kring området skapat en grund till våra frågeställningar. För att få inblick i undervisningens utformning har vi gjort en undersökning på några skolor i Göteborgsområdet. Där intervjuade vi No och So lärare med syfte att få fram deras tankar kring området sex och samlevnad och vilka möjligheter det fanns på skolan för att utveckla undervisningen. Vi utförde även enkäter för att kunna kartlägga vilka delområden som undervisningen berörde och hur lärarnas definition av sexualkunskap respektive samlevnadskunskap såg ut. Resultat Tyngdpunkten i Sex och Samlevnadsundervisningen varierar mellan skolor och lärare. Undersökningen visar att det mer beror på lärarens bakgrund än på den skola läraren befinner sig på. Även utformningen i undervisningen varierar stort mellan skolorna. Från skolor som har ämnet schemalagt där alla lärare på skolan är delaktiga i arbetet till skolor där en ensam lärare bär hela ansvaret för undervisningen i Sex och Samlevnad. Något svar på hur man finner balans mellan sexualkunskap och samlevnadsfrågor kunde vi inte finna. Flera lärare gjorde bedömningar utifrån den enskilda klassens behov då de planerade sin undervisning i området. Andra lärare lät undervisningen i Sex och Samlevnad infalla i årskurserna som en tradition. Nyckelord: sexualkunskap, samlevnadsfrågor, lärarperspektiv, årskurs 7-9eng
dc.format.extent828879 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesht05 2611-090eng
dc.subjectsamlevnadsfrågoreng
dc.subjectårskurs 7-9eng
dc.subjectlärarperspektiveng
dc.subjectsexulakunskapeng
dc.titleSäker sex och samlevnad i skola, fördelningen av sexualkunskap och samlevnadsfrågor i sex och samlevnadsundervisningeneng
dc.typeTexteng
dc.type.uppsokCeng
dc.type.svepothereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record