Delat ledarskap framtidens ledarskap - En kvalitativ studie om för och nackdelar med delat ledarskap gentemot ensamt ledarskap för enhetschefer inom äldreomsorgen
Abstract
Syftet med uppsatsen var att jämföra för och nackdelar med delat respektive ensamt ledarskap för enhetschefer inom äldreomsorgen, med avseende på effektivitet, kompetens och stress. Min hypotes som jag utgick ifrån var att delat ledarskap har förutsättningar att öka effektiviteten, minska stressen och bredda kompetensen för enhetschefer inom äldreomsorgen. Jag har använt mig av en
komparativ design. Jag har jämfört två organisationsformer med varandra, delat ledarskap samt ensamt ledarskap. Uppsatsen bygger på intervjuer med nio enhetschefer inom äldreomsorgen. Uppsatsen utgår från tidigare empirisk forskning samt ledarskapsmodellen delat ledarskap. Resultatet visade att de som hade arbetat med delat ledarskap hade en tydligare bild av sina arbetsuppgifter. Enhetscheferna som arbetade med delat ledarskap ägnade större andel av sin arbetstid på personal medan de med ensamt ledarskap ägnade större andel på administrativt arbete. Båda grupperna fick tillgång till kompetensutveckling. Däremot fick de med delat ledarskap bredare kompetens, personlig utveckling och reflektionstid. Resultatet visar också att de med delat
ledarskap tog hjälp av kollegor vid stressiga situationer och kunde koppla av från jobbet på fritiden i större utsträckning.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2012-07-02Author
Sjöberg, Nina
Keywords
Delat ledarskap, ensamt ledarskap, enhetschef, äldreomsorg, komparativ
Language
swe
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Ledarskapets roll för ett fungerande klassrumsklimat – ur gymnasielärares perspektiv
Nikolova, Katja; Villasante, Marcela (2021-08-27)Syftet med detta arbete har varit att få en fördjupad kunskap om och förståelse för hur gymnasielärare genom sitt ledarskap arbetar för att få ett gott klassrumsklimat. För att kunna uppfylla detta syfte har en ... -
”MAN HINNER INTE ALLT... SÅ NÅGONTING MÅSTE MAN TA BORT” Om förskolechefers prioriteringar av, och förutsätt-ningar för att bedriva ett pedagogiskt ledarskap
Ivar, Emma (2018-08-25)Syfte: Studien syftar till att undersöka de institutionella, organisatoriska, relationella och indivi-duella förutsättningar som har betydelse för hur kommunala förskolechefer utövar sitt pe-dagogiska ledarskap. Teori: Det ... -
Försäkringskassan
Gutlic, Selmira; Imamovic, Zlate (2013-06-28)