”Socialtjänstens relation till sociala medier” – en explorativ studie.
Abstract
Syftet med denna explorativa studie är att undersöka hur socialtjänsten förhåller sig till sociala medier. Detta görs genom socialsekreterarnas åsikter. Våra frågeställningar handlar om vilka erfarenheter socialsekreterarna har kring att använda det i sitt arbete samt hur man anser att socialtjänsten hanterar frågan. Vår metod är kvalitativ och består av dels traditionella intervjuer och dels av intervjuer via e- post.
De flesta informanter har erfarenheter kring att använda sig av sociala medier i sitt arbete eller har erfarenheter av kollegor som har gjort det. Trots detta finns det inte rutiner eller riktlinjer från våra informanters arbetsplatser om hur man kan och ska använda det i sitt arbete.
Våra informanter känner sig hämmade av arbetsplatsernas sekretess och skulle vilja bemöta mer av kritiken mot socialtjänsten. Man tror att sociala medier skulle kunna spela en roll i att förtydliga socialtjänstens arbete och att sociala medier skulle kunna vara en kommunikationskanal mot allmänheten. Man tror även att det skulle kunna vara ett komplement i det dagliga arbetet, speciellt i arbetet med barn och ungdomar. Även om sociala medier får sägas utgöra en förhållandevis liten del i socialtjänstens arbete så tycker vi oss kunna utläsa något större i våra resultat. Det handlar om hur socialtjänsten agerar och hanterar förändringar som uppstår i omvärlden.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2012-07-02Author
Gennevall, Carl
Karlsson, Roger
Keywords
socialtjänst, sociala medier, mobilisering, organisation
Language
swe