Show simple item record

dc.contributor.authorLindblad, Ulrika
dc.date.accessioned2012-07-02T11:21:42Z
dc.date.available2012-07-02T11:21:42Z
dc.date.issued2012-07-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29567
dc.description.abstractUppsatsen handlar om vad socialarbetarna anser fungerar i arbetet med att hjälpa klienter från socialbidrag till självförsörjning. Fem kvalitativa intervjuer med socialsekreterare som arbetar inom området har genomförts för att samla in empirin. Syftet var att finna vad socialsekreterarna uttrycker fungerar i arbetet. Resultatet visar att många delar såsom bra bemötande, ha möten med klienter, tid till att träffa klienterna, skapa relation, se resurser, insats i form av praktik utformad utifrån rätt förutsättningar, struktur i organisationen och tid till arbete samt till reflektion är viktiga för att det ska fungera bra. De delarna som lyfts fram visar på den positiva människosyn som finns hos socialsekreterarna och i organisationen. I resultat och diskussion lyfts också fram några områden som skulle behöva förbättras för att arbetet ska fungera bättre, några av dessa är en tydligare struktur i organisationen och att bättre stöd ges i arbetet samt utvärdering. Den teoretiska inriktning som har använts i analys av arbetet är teori för organisation och handlingsutrymme, teori för psykosocialt arbete samt teori om relationer.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectSocialbidrag, försörjningsstöd, självförsörjning, social assistancesv
dc.titleFrån socialbidrag till självförsörjning – vad fungerar enligt socialsekreterarnasv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Social Workeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record