Show simple item record

dc.contributor.authorOlofsson, Martin
dc.contributor.authorSamuelsson, Henrik
dc.date.accessioned2012-07-02T12:51:12Z
dc.date.available2012-07-02T12:51:12Z
dc.date.issued2012-07-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29585
dc.description.abstractBakgrund och problem: Idag jobbar mer eller mindre alla företag med något slags miljöarbete integrerat i verksamheten. Historiskt sett har fokus av miljöfrågorna legat på att lagen skall efterlevas samt att luftföroreningar från punktutsläpp förebyggas men detta har idag börjat skifta. Intresset ligger nu även på hur produkter tillverkas samt hur tjänster utförs och vilken miljöpåverkan de har. Fördelarna med miljöledning i större företag har varit självklara länge, men nu börjar även fördelar med att implementera det i små och mellanstora företag att belysas. I frisörbranschen föreligger det både en problematik gällande arbetsmiljön och kemikaliehantering i den. I och med miljöledningens intåg i branschen och utvecklandet av lösningar, så som exempelvis ny enkel avfallshantering, börjar även frisörbranschen se lite grönare ut. Problemformulering: Hur hanterar frisörer miljöledning med de begränsade resurser som de har? Syfte: Uppsatsens syftar till att beskriva och analysera miljöledning i frisörsalonger samt utifrån empiri och befintlig teori föreslå hur arbetet inom miljöledning kan förbättras. Metod: Uppsatsen har genomförts som en studie av frisörbranschen och hur små och medelstora företag inom den arbetar med miljöledning. Studien har varit av kvalitativ art och intervjuer med tre respondenter och en skola i förstudien har genomförts. Analys och slutdiskussion: Det existerar en brist på kunskap om miljöpåverkan i frisörbranschen på flera punkter. Vilken person som helst får starta och driva frisörverksamhet men även frisörutbildning, vilket är problematiskt och behöver regleras. Salongernas kunder och konsumenter av hårvårdsprodukter behöver göras medvetna och få tillgång till mer information och forskning om produkternas påverkan på hälsa och miljö. Här anser uppsatsförfattarna att externa aktörer samt tillsynsmyndigheter behöver ta ett större ansvar och hårdare granska och reglera marknaden. Kundernas bristande medvetenhet utgör även ett stort hinder till förändring då efterfrågan på miljöanpassade produkter är låg, vilket leder till brist på ekonomiska resurser hos salongerna.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesEnvironmental Management/Uthålligt företagandesv
dc.relation.ispartofseries11/12:2sv
dc.titleMiljöledning i små företag - En studie av frisörbranschensv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record