Show simple item record

dc.contributor.authorHolmén, Malin
dc.contributor.authorWahlbäck, Johanna
dc.date.accessioned2006-04-12T09:15:44Z
dc.date.available2006-04-12T09:15:44Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/296
dc.description.abstractTitel: Naturvetenskap i skolår 3 – En kvalitativ studie gällande åtta lärares målinriktade arbete, arbetssätt och attityder Antal sidor: 35 Författare: Malin Holmén och Johanna Wahlbäck Typ av arbete: Examensarbete (10p) Handledare: Stefan Strömberg Examinator: Roy Tärneberg Program: Lärarprogrammet, Göteborgs Universitet Datum: December 2005 (Rapportnummer: HT05-2611-100) Nyckelord: Naturvetenskap, styrdokument, ämneskompetens, arbetssätt, attityder Bakgrund Allt färre elever väljer det naturvetenskapliga programmet på gymnasiet. Det kan bero på hur undervisning bedrivs i de naturorienterande ämnena i skolans tidigare år och att ämnet inte får något större utrymme i undervisningen. Samtidigt ökar efterfrågan på allmänbildning inom det naturvetenskapliga området. Syfte Syftet med examensarbetet var att undersöka hur lärare i skolår tre arbetar för att eleverna skall uppnå målen för de naturorienterande ämnena i slutet av det femte skolåret. Dessutom undersöktes lärarnas metoder och arbetssätt, attityder samt vilken roll lärarnas ämneskompetens har för undervisningen. Metod Undersökningen är en kvalitativ studie och instrumentet var intervjuer som genomfördes med åtta lärare i Göteborg med omnejd. Resultat I undersökningen konstaterades att lärarna var dåligt insatta i de uppnåendemål som finns för skolår fem i kursplanen för naturorienterande ämnen. Det påverkar hur lärarna undervisar i naturvetenskap. Endast tre lärare i undersökningen uppgav att de arbetar målinriktat och det kan ha med lärarens ämneskompetens att göra. Saknar lärare kompetens inom vissa områden i ämnet, finns risk att de undviker att undervisa om det. Ämneskompetens är alltså av stor betydelse för hur lärare arbetar. Lärarna menade att konkret och varierande arbetssätt är väsentligt för hur eleverna tillägnar sig kunskap. Samtliga lärare ansåg också att naturvetenskap är ett viktigt inslag i skolundervisningen, men att det kan vara ett svårt och abstrakt ämne. Denna attityd kommer att avspeglas i undervisningen eftersom det är möjligt att läraren överför denna inställning till eleverna. Lärarens intresse har stor betydelse för hur hon arbetar, men det får inte avgöra om och hur undervisning i naturvetenskap bedrivs, eftersom det är lärarens ansvar att eleverna når uppsatta mål.eng
dc.format.extent232054 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesht05 2611-100eng
dc.subjectNaturvetenskapeng
dc.subjectattitydereng
dc.subjectstyrdokumenteng
dc.subjectämneskompetenseng
dc.subjectarbetssätteng
dc.titleNaturvetenskap i skolår 3 – En kvalitativ studie gällande åtta lärares målinriktade arbete, arbetssätt och attitydereng
dc.typeTexteng
dc.type.uppsokCeng
dc.type.svepothereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record