dc.contributor.author | Zakrisson Andersson, Maria | sv |
dc.date.accessioned | 2012-07-20T07:26:55Z | |
dc.date.available | 2012-07-20T07:26:55Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29753 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Skolmatematikens historia är i stor utsträckning okänd, endast några få beskrivningar finns.
Syftet med den här studien är att undersöka hur huvudräkning har använts genom historiens
gång. Huvudräkning har genom den svenska historiens lopp genomgått olika skeden. Det som
undersöks är: Vilken plats hade huvudräknandet inom vart och ett av dessa skeden? Denna
fråga besvaras genom en beskrivande kvalitativ litteraturstudie där främst material från
Skolmatematiskt arkiv innefattande perioden 1880 till 1973, metodhandledningar och
läroplaner från 1955 fram till idag samt avhandlingar om huvudräkning utanför
Skolmatematiskt arkiv.
Resultaten av litteraturstudien presenteras som huvudräkningens historia från 1880 till idag.
Huvudräkningens historia kan ge oss möjlighet att fördjupa och nyansera dagens diskussion
om huvudräkning i skolan och pekar på dess möjligheter inom läraryrket idag. Ett argument för
att använda sig mer av huvudräkning i skolan kan vara att bättre rusta eleverna för vardags-
livets beräkningar än vad som sker idag. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.title | Huvudräkningens roll i den svenska skolmatematikens historia | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |