Visa enkel post

dc.contributor.authorZakrisson Andersson, Mariasv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:26:55Z
dc.date.available2012-07-20T07:26:55Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29753
dc.description.abstractSammanfattning Skolmatematikens historia är i stor utsträckning okänd, endast några få beskrivningar finns. Syftet med den här studien är att undersöka hur huvudräkning har använts genom historiens gång. Huvudräkning har genom den svenska historiens lopp genomgått olika skeden. Det som undersöks är: Vilken plats hade huvudräknandet inom vart och ett av dessa skeden? Denna fråga besvaras genom en beskrivande kvalitativ litteraturstudie där främst material från Skolmatematiskt arkiv innefattande perioden 1880 till 1973, metodhandledningar och läroplaner från 1955 fram till idag samt avhandlingar om huvudräkning utanför Skolmatematiskt arkiv. Resultaten av litteraturstudien presenteras som huvudräkningens historia från 1880 till idag. Huvudräkningens historia kan ge oss möjlighet att fördjupa och nyansera dagens diskussion om huvudräkning i skolan och pekar på dess möjligheter inom läraryrket idag. Ett argument för att använda sig mer av huvudräkning i skolan kan vara att bättre rusta eleverna för vardags- livets beräkningar än vad som sker idag.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleHuvudräkningens roll i den svenska skolmatematikens historiasv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post