Show simple item record

dc.contributor.authorKvennefelt, Charlottesv
dc.contributor.authorSamhällskunskap, Svenska för tidigare åldrarsv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:26:56Z
dc.date.available2012-07-20T07:26:56Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29762
dc.description.abstractSyftet med denna uppsats har varit att få en förståelse för hur några elever och lärare uppfattar genuskodade beteendemönster och ifall de eventuellt tror att de behöver förändras och i såfall på vilket sätt. Jag ville även undersöka hur jämställdhetsarbetet ser ut på den aktuella skolan. För att kunna besvara mitt syfte och mina frågeställningar har jag genomfört tre intervjuer med lärare och tre intervjuer med elever. Den litteratur som jag främst har använt mig av är avhandlingen I en klass för sig, böckerna Normkritisk pedagogik-makt, lärande och strategier för förändring, Allt du behöver veta innan du börjar arbeta med jämställdhet i skolan och Jämställdhet-en del av skolans värdegrund. Intervjuerna visar att det finns olika uppfattningar om hur lärare och elever uppfattar genuskodade beteendemönster i skolan. Lärarna har olika tankar om hur ett förändringsarbete ska ske kring ett genusfrågor. De är dock överens om att något egentligt jämställdhetsarbete inte existerar på skolan, utan endast i form av enskilda punktinsatser. Målen i läroplanen om att aktivt verka för jämställdhet och att motverka traditonella könsmönster uppfylls inte på den aktuella skolan.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectGenussv
dc.subjectjämställdhetsv
dc.subjectskolasv
dc.subjectläraresv
dc.subjecteleversv
dc.subjectnormersv
dc.titleGenusperspektiv i skolan- en studie om några lärares och elevers uppfattningar om genus- och jämställdhetsarbete.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record