dc.contributor.author | Chelala, Jessica | sv |
dc.date.accessioned | 2012-07-20T07:26:57Z | |
dc.date.available | 2012-07-20T07:26:57Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29764 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Syftet med detta examensarbete är att undersöka vilken betydelse modersmålsundervisning har i skolan samt om
det finns eventuella nackdelar med att vara tvåspråkig. Jag vill genom studien få en bild av hur språklärare samt
forskning ser på modersmål och två-/flerspråkiga barn. Den empiriska undersökningen baseras på tre kvalitativa
intervjuer där jag har intervjuat tre olika språklärare som jobbar från låg- upp till högstadiet.
Jag har kommit fram till att modersmålsundervisning är viktigt på grund av att det stärker barnens identitet och
självständighet samt att man får insyn i andra kulturer. Dock finns det nackdelar med att vara flerspråkig och det
är att man känner sig förvirrad och vet inte vilken kultur man tillhör. Det finns risk att det ena språket får större
betydelse än det andra.
Det är av stor betydelse för läraryrket att ha kunskap om flerspråkighetens för- och nackdelar för att man skall
som pedagog bemöta flerspråkiga elever på ett professionellt sätt och därmed kunna tillfredställa deras behov. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Modersmål | sv |
dc.subject | tvåspråkighet/flerspråkighet | sv |
dc.subject | språket e | sv |
dc.title | Behärskar man flera språk är det inga problem – Tre modersmålslärares inställning till det egna skolämnets för- och nackdelar | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |