Visa enkel post

dc.contributor.authorChelala, Jessicasv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:26:57Z
dc.date.available2012-07-20T07:26:57Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29764
dc.description.abstractSammanfattning Syftet med detta examensarbete är att undersöka vilken betydelse modersmålsundervisning har i skolan samt om det finns eventuella nackdelar med att vara tvåspråkig. Jag vill genom studien få en bild av hur språklärare samt forskning ser på modersmål och två-/flerspråkiga barn. Den empiriska undersökningen baseras på tre kvalitativa intervjuer där jag har intervjuat tre olika språklärare som jobbar från låg- upp till högstadiet. Jag har kommit fram till att modersmålsundervisning är viktigt på grund av att det stärker barnens identitet och självständighet samt att man får insyn i andra kulturer. Dock finns det nackdelar med att vara flerspråkig och det är att man känner sig förvirrad och vet inte vilken kultur man tillhör. Det finns risk att det ena språket får större betydelse än det andra. Det är av stor betydelse för läraryrket att ha kunskap om flerspråkighetens för- och nackdelar för att man skall som pedagog bemöta flerspråkiga elever på ett professionellt sätt och därmed kunna tillfredställa deras behov.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectModersmålsv
dc.subjecttvåspråkighet/flerspråkighetsv
dc.subjectspråket esv
dc.titleBehärskar man flera språk är det inga problem – Tre modersmålslärares inställning till det egna skolämnets för- och nackdelarsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post