Show simple item record

dc.contributor.authorFalk, Oskarsv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:26:59Z
dc.date.available2012-07-20T07:26:59Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29787
dc.description.abstractSyfte Detta examensarbete har som syfte att undersöka vad det är för bild av kultur som förmedlas i läroböcker i spanska för gymnasiet. Metod och Material Denna studie har genomförts genom att analysera texterna i två läroböcker i spanska för gymnasiet. Som teoretisk bakgrund för synen på kultur har Ulrika Tornbergs kulturperspektiv använts och de kulturyttringar som noterats har sedan delats in i dessa kulturperspektiv. Resultat Resultatet i denna studie visar att de båda undersökta böckerna har en förhållandevis lik fördelning av Tornbergs kulturperspektiv, det vill säga att stort utrymme ges, dels till traditionella realiakunskaper och erkänd estetisk kultur och konst, och dels till möten med människor som individer, istället för att dessa framställs som delar av ett kollektiv och tillskrivs egenskaper baserade på nationella enhetskulturer. Betydelse för läraryrket Som språklärare är man ofta den viktigaste länken mellan språkeleven och både målspråket och dess olika kulturer. Då läroböcker utgör en stor del av grunden i undervisningen av moderna språk, och kultur är en viktig del av denna undervisning, är det viktigt att förhålla sig kritisk till synen på kultur i dessa läroböcker, så att denna syn är i fas med modern forskning.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectLäroböckersv
dc.subjectläromedelsgranskningsv
dc.subjectspanskasv
dc.subjectkultur,sv
dc.titleKultursynen i två läroböcker i spanska för gymnasietsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record