Att arbeta för allas lika värde
Abstract
Syfte
Syftet med denna uppsats har varit att undersöka fyra Göteborgsskolors planer mot diskriminering och kränkande behandling utifrån de riktlinjer som satts upp av Skolverket. Planernas har analyserats utifrån form och innehåll. Dessutom har textanalysen kompletterats av en intervjustudie för att undersöka skolornas praktiska arbete mot diskriminering och kränkande behandling. De huvudfrågor som besvarats har varit huruvida de undersökta planerna mot diskriminering och kränkande behandling svarar mot Skolverkets allmänna råd och kommentarer samt hur det praktiska arbetet mot diskriminering och kränkande behandling ser ut på de undersökta skolorna.
Metod och material
Vid analysen av de undersöka skolornas planer mot diskriminering och kränkande behandling har jag använt mig av en komparativ textanalys där innehållet i planerna har djupstuderats. Som ett komplement till detta har även kvalitativa samtalsintervjuer genomförts med skolornas rektorer för att få en bild av hur det praktiska arbetet mot diskriminering och kränkande behandling ser ut på de undersöka skolorna. För att ge extra bakgrund och relevans åt studien beskrivs även gällande lagstiftning för området samt skolans uppdrag som värdegrundsförmedlare.
Resultat
Även om de undersökta skolornas planer mot diskriminering och kränkande behandling ser olika ut och håller olika hög standard kan man av intervjuerna konstatera att arbetet med likabehandling och värdegrundsfrågor är något som anses viktigt på skolorna. Man kan också konstatera att diskrimineringsbegreppet har kommit att hamna något i skymundan till förmån för begreppet kränkande behandling.
Betydelse för läraryrket
Skolan har till uppdrag att vara fostrande och vara med och forma demokratiska och värdegrundsmedvetna medborgare. Arbetet med likabehandling och skolans nolltolerans mot diskriminering och kränkande behandling är avgörande i denna fostrande roll. Därför är det viktigt att skolorna arbetar aktivt med sina planer mot diskriminering och kränkande behandling och gör dem till levande dokument inom verksamheten. Genom dialog och ett pågående revideringsarbete av planerna kan verksamheterna förstärka arbetet för att uppnå målen i värdegrundsarbetet.
Degree
Student essay