Show simple item record

dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:00Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:00Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29805
dc.description.abstractVi har undersökt hur lärare resonerar kring drama som pedagogisk metod i grundskolans tidigare år. Anledningen till varför vi intresserar oss för detta ämne är att vi upplever att drama är ett ämne och en metod som i låg grad uppmärksammas i dagens skoldebatt. Den nya läroplanen för grundskolan (Lgr 11, skolverket) beskriver att eleverna ska få uppleva erfarenheter och uttrycka sig genom drama i skolan. Detta samtidigt som det saknas riktlinjer från Skolverket hur ett sådant arbete skulle kunna ske. Därför är det relevant att undersöka hur lärare själva resonerar kring dramats funktion i skolan och i deras egen verksamhet. Som metod har vi använt oss av en kvalitativ undersökning i form av en fallstudie bestående av samtalsintervjuer. Våra intervjupersoner bestod av fem verksamma pedagoger med olika erfarenheter av drama i sitt arbete. Deras svar relateras till olika dramateoretiska perspektiv som sedan jämförande diskuteras utifrån tidigare forskning och pedagogiska erfarenheter kring drama och estetiska läroprocesser. I vårt resultat framgår att intervjupersonerna har tre huvudsakliga syften med drama i sin undervisning. Dessa består av drama som metod för att främja personlighetsutveckling, kunskapsutveckling och socialisering. Våra slutsatser är att de olika syftena är svåra att särskilja från varandra i och med att de är nära sammanlänkade och beroende av varandra. De olika pedagogernas resonemang kring hur de arbetar för att nå sina syften skiljer sig dock. Där ser vi skillnader mellan de intervjupersoner som har, eller saknar formell utbildning i dramapedagogik. De med utbildning i pedagogiskt drama förespråkar i första hand drama som metod för att utveckla personlighet och närma sig lärande genom att utforska. De intervjupersoner utan likvärdig utbildning i drama förespråkar teater och forumspel som metod för att nå lärande och utveckling. Vi drar slutsatsen att förespråkarna av teater riskerar att tappa sina elever genom att fokus istället för personlig utveckling ligger i att en bestämd kunskap ska läras ut. Vidare problematiserar vi kort dramats relation till lek och det fria uttrycket kontra det obligatoriska skolväsendet. Spänn fast säkerhetsbältena och förbered er på en resa till månen.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectpedagogiskt dramasv
dc.subjectlärandesv
dc.subjectestetiksv
dc.subjectpersonlighetssv
dc.titleTill månen och tillbaka igen – en studie kring lärares syn på drama i skolan.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record