Show simple item record

dc.contributor.authorMånsson, Christinesv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:00Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:00Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29810
dc.description.abstractAtt fundera och reflektera kring sitt eget ledarskap och hur det kan påverka klassen man som pedagog arbetar i är otroligt viktigt eftersom man i sin lärarroll alltid har på sitt ansvar att vara en god ledare. Mitt intresse för olika ledarskapsstilar började för något år sen då jag arbetade i en klass som haft oturen med flera ledarbyten. Klassen var en så kallad problemklass och jag fick äran att ta över ledarskapet. Syftet med detta examensarbete är att beskriva och försöka förstå hur olika typer av ledarskap bland pedagoger kan komma att påverka gruppdynamiken i en klass. Mina frågeställningar är således: - Viken form av ledarskap använder pedagoger för att få en harmonisk grupp där de goda Formaterade: Punkter och numrering relationerna i gruppen bibehålls och de dåliga relationerna bryts? - Vilka fördelar/nackdelar anser pedagoger finns med de olika ledarskapsstilarna?Formaterade: Punkter och numrering Hur blir en klass problematisk? Hur skall man som pedagog arbeta för att få en stabiliserad klass? Detta var frågor jag ville ha svar på och med hjälp av nogranna litteraturstudier om de olika ledarskapsstilarna, det auktoritära, det demokratiska och laissez faire-ledarskapet och även med hjälp av intervjuer med fem erfarna pedagoger försökte jag införskaffa dessa svar. Genomgående bland pedagogerna var att det var viktigt med ömsesidig respekt samt att ha en fungerande dialog mellan pedagog och elev och en demokratisk miljö skulle i den mån det gick fylla klassrummet. Elevernas involvering i vilka klassrumsregler som gällde och hur man skapar arbetsro var en självklar punkt enligt vissa av pedagogerna. Denna undersökning är relevant idag när klasserna blir större och pedagogerna färre. Det gäller att hitta en ledarskapsstil som passar för en själv, men man måste hela tiden vara anpassningsbar till de olika situationer som kan uppstå i skolan. Om man som pedagog arbetar medvetet med gruppens egenheter samt individers egenheter kan man skapa ett gott arbetsklimat i klassen.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectGruppdynamiksv
dc.subjectbarns sociala samspelsv
dc.subjectledarskapsv
dc.subjectausv
dc.titleLedarskapets betydelse för gruppdynamiken i klassrummetsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record