dc.description.abstract | Elevinflytande är varje elevs rättighet och det kan påverka elevernas studier på olika sätt. Syftet med den
här studien var att ta reda på hur elevinflytandet är på det naturvetenskapliga programmet, Da- Vinci, på
en gymnasieskola i Västra Götalands län. För att finna svaret användes en enkätstudie ur en kvantitativ
metod. Det var 48 elever som svarade fullständigt på 17 enkätfrågor, både öppna och stängda frågor.
Svaren visar att elever generellt är mycket positiva till elevinflytande och att de gärna ser att lärarna ökar
deras inflytande i undervisningen. Elevinflytande får eleverna att känna sig mer delaktiga i sin
undervisning och de vill då göra bättre i från sig. Vägen dit är lång om inte båda parter, lärare och elever,
samarbetar och för olika diskussioner med varandra kring exempelvis undervisningen. Studien visar att
lärarna bör våga lägga över ett visst ansvar på eleverna och se det positiva med elevinflytande, att de lär
sig att ta ansvar. Skolan ska förbereda eleverna inför ett liv utanför skolan.
1 | sv |