Show simple item record

dc.contributor.authorHayek, Hayatsv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:01Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:01Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29815
dc.description.abstractElevinflytande är varje elevs rättighet och det kan påverka elevernas studier på olika sätt. Syftet med den här studien var att ta reda på hur elevinflytandet är på det naturvetenskapliga programmet, Da- Vinci, på en gymnasieskola i Västra Götalands län. För att finna svaret användes en enkätstudie ur en kvantitativ metod. Det var 48 elever som svarade fullständigt på 17 enkätfrågor, både öppna och stängda frågor. Svaren visar att elever generellt är mycket positiva till elevinflytande och att de gärna ser att lärarna ökar deras inflytande i undervisningen. Elevinflytande får eleverna att känna sig mer delaktiga i sin undervisning och de vill då göra bättre i från sig. Vägen dit är lång om inte båda parter, lärare och elever, samarbetar och för olika diskussioner med varandra kring exempelvis undervisningen. Studien visar att lärarna bör våga lägga över ett visst ansvar på eleverna och se det positiva med elevinflytande, att de lär sig att ta ansvar. Skolan ska förbereda eleverna inför ett liv utanför skolan. 1sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectElevinflytandesv
dc.subjectinflytandesv
dc.subjectgymnasieskolan i Västrsv
dc.titleElevinflytande på en skola i Västra Götalands län.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record