• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Gaps in alignment. A cross-cultural research on intended and received curriculum in Sweden and Germany.

Abstract
Bakgrund: TIMMS, PISA och andra internationalla undersökningar har varit viktiga för internationell jämförelse av undervisning och läroplaner. Men inom språkundervisningen saknas fortfarande stora internationellt jämförbara studier. Denna studie är en av de första kvalitativa internationella undersökningar som utförts inom ämnet moderna språk. Syfte och huvudfråga: Syftet är att studera graden av överenstämmelsen mellan den officiella och den mottagna läroplanen i L3 undervisning i Tyskland och Sverige. Uppsatsens huvudfrågor är vilka skillnader och likheter som existerar i båda länders officiella och mottagna läroplaner, och i vilket förhållande dessa står. Metod och material: Undersökningen genomförs bland 15‐åriga elever med hjälp av enkäter som innehåller öppna frågor. Svaren kategoriseras med hjälp av olika kodningsprinciper. Läroplanen analyseras med hjälp av textanalys. Tolkning av resultaten har utförts utan hänsyn till respektive lands nationella kontext, enligt Rosenmunds “culture‐free approach”. Resultat: Studien visar att det finns båda likheter än skillnader mellan de två länderna, såväl när det gäller policy‐making nivå som på mottagarens (elevens) nivå. Det kan konstateras att det finns det en stor brist när gäller samordning mellan den upplevda läroplanen och den intentionella läroplanen i båda länder. Betydelse för läraryrket: Studiens resultat kan bidra med råd för hur lärare kan förbättra sin undervisning I moderna främmande språk. Främst genom kognitivering av läroplanen och olika sorter av formativ bedömning kan undervisningen åstadkomma en högre grad av harmonisering i samspel mellan den formulerade och den uppfattade läroplanen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29817
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29817_1.pdf (1.825Mb)
Date
2012
Author
Heger, Friedrich
Keywords
received curriculum
cross-cultural research on cu
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV