dc.contributor.author | Hallgren, Camilla | sv |
dc.date.accessioned | 2012-07-20T07:27:01Z | |
dc.date.available | 2012-07-20T07:27:01Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29824 | |
dc.description.abstract | Vårt syfte med denna studie har varit att undersöka huruvida undervisningen i ämnet idrott och hälsa kan bedrivas med hjälp av digitala läromedel. Vår egen erfarenhet är att frånvaron bland eleverna är hög, eftersom många elever uppfattar idrottslektionerna som krävande, fysiskt men även psykiskt. Det innebär att idrottslektionerna blir en ångestladdad situ- ation för en del av eleverna. Vår bild är att ämnet idrott och hälsa har gått från hög till låg status. Mot den bakgrunden ville vi studera om ett komplement till undervisningen kunde vara teoretiska läromedel, och eftersom blogg är ett stort fenomen bland ungdomar idag ville vi studera bloggen som digitalt läromedel utifrån följande frågeställningar:
1. Kan bloggen användas som ett läromedel i ämnet idrott och hälsa?
2. Hur kan innehållet i bloggen kvalitetssäkras så att målen i kursplanen uppnås?
Metoden vi använt oss av i huvudsak är kvalitativ textanalys. Urvalet av material har varit tre bloggar varav två är skrivna av idrottslärare och som används i idrottsundervisningen. Den tredje bloggen är en träningssajt där eleverna för träningsdagbok. Källmaterialet och även tidigare forskning och myndighetsrapporter har vi jämfört och tolkat mot styr- dokument och analyserat med hjälp av våra frågeställningar i vår studie.
Studie visar att bloggen kan användas som ett digitalt läromedel av lärare i ämnet idrott och hälsa och att det går att kvalitetssäkra bloggens innehåll i förhållande till kursplanen. Bloggen blir ett komplement för läraren till den mer trad- itionella undervisningen och förhoppningsvis öppnas dörren för fler elever att delta, även teoretiskt.
Att använda sig av IT och framförallt bloggen som läromedel i skolan är ett sätt för läraren att nå alla elever och ett sätt att anpassa undervisningen efter elevernas behov. Bloggen är ett sätt att nå eleverna i deras värld då de flesta elever har kontakt med IT och dator varje dag. IKT och IT är begrepp som enligt läroplanen ska ingå i undervisningen. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Blogg | sv |
dc.subject | Digitala läromedel | sv |
dc.subject | IT | sv |
dc.subject | IKT | sv |
dc.subject | Kursplan | sv |
dc.subject | Unde | sv |
dc.title | Bloggen möter idrottsundervisningen - en kvalitativ studie om digitala läromedel | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |