dc.contributor.author | Wikström, Sara | sv |
dc.contributor.author | Lundgren, Camilla | sv |
dc.date.accessioned | 2012-07-20T07:27:02Z | |
dc.date.available | 2012-07-20T07:27:02Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29827 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Syftet med denna studie var att undersöka vad en likvärdig utbildning innebär, hur pedagogers attityder och
känslor inför uppdraget om en likvärdig skola ser ut samt hur de arbetar för att uppfylla detta mål i den nya
läroplanen Lgr11. Vi menar att vår studie belyser ett aktuellt och debatterat ämne såväl i forskning som i
massmedia, vilket visar på en relevans inom utbildningsvetenskapen. Undersökningen genomfördes genom
litteraturstudier, samtalsintervjuer med yrkesverksamma pedagoger i träningsskola och grundskola samt en
fokusgruppsdiskussion med lärarstudenter vid Göteborgs Universitet.
I studien har vi kommit fram till att läraruppdraget om en likvärdig utbildning för alla är omfattande och
komplext. Våra respondenter uppger att det är ett svåruppnåeligt mål. Därav kan vi dra slutsatsen att
likvärdigheten inte råder i den svenska skolan idag som den borde. I våra tre respondentgrupper har vi kunnat
utläsa två tydliga grupperingar, där den ena som består av lärarstudenter anser att målet om en likvärdig skola
mer är en utopi än vad den andra som består av yrkesverksamma pedagoger gör. Vi hoppas att denna studie ska
väcka tankar och funderingar hos eventuella läsare. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.title | Den likvärdiga skolan - utopi eller verklighet? | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |