dc.description.abstract | Syfte
I och med att globaliseringen ökar i världen och allt fler människor väljer att bosätta sig
utomlands, ställs det andra krav än tidigare på dagens utbildning. Eleverna ska skapa sig
förståelse för nya kulturer och människor för att kunna medverka i samhället. Vårt syfte med
denna studie har varit att ta reda på hur de svenska eleverna integreras i det spanska samhället
genom en svensk utlandsskola. Vi har även undersökt hur skolan arbetar med den spanska
kulturen som en del i integrationsprocessen.
Metod
I vår studie har vi genomfört fem intervjuer med verksamma pedagoger. Vi har även
genomfört observationer. Studien är kvalitativ där intervjuerna och observationerna ligger
som grund för förståelsen av vårt resultat. Vi har bearbetat och analyserat intervjuerna efter
transkription för att kunna bilda studiens resultat.
Material
Vi har använt oss av litteratur som har med kultur, språk, kommunikation, integration och
socialt samspel att göra. Vi har använt oss av artiklar från Internet men även av material från
skolans personal som vi blivit tilldelade. Innehållet i den insamlade datan har vi relaterat till
Lgr 11.
Resultat
I vår studie framgår det att integration är ett viktigt och stort arbete på skolan. Integration
innebär att eleverna ska ha förståelse och respekt för andra kulturer och samhällen. Integration
behövs för att skapa förståelse mellan kulturer och nya möten. Ett gemensamt mål krävs på
skolan för att integration ska vara möjligt.
Betydelse för läraryrket
Denna studie har stor betydelse för läraryrket då integration skapar förståelse i klassrummet,
mellan olika kulturer, i samhället och i resten av världen, dvs. globalt sett. Skolans ansvar är
att bidra till att eleverna ska bli demokratiska medborgare. Eleverna ska också lära sig att
förstå och leva sig in i andras villkor och värderingar. Genom att arbeta med integration stärks
elevernas framtida sociala och samhälleliga liv. | sv |