Sverige vs Finland. Eller, varför kan vi inte dela på det? En studie om matematikkunskaper och divisionsräkning i Sverige och Finland.

No Thumbnail Available

Date

2012

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abstract

Syftet med denna studie är att jämföra svenska och finländska elevers resultat i matematikdelen i PISA (Programme for International Student Assessment). PISA-undersökningarna har genomförts fyra gånger och det görs jämförelser vart tredje år, 000, 003, 006, 009. Ländernas resultat i matematik jämförs med varandra under samma tidsrymd. Studien visar de deltagande ländernas resultat och man kan tydligt urskilja de allt svagare resultaten i matematik som de svenska eleverna presterar samtidigt som de finländska eleverna presterar allt bättre. En studie över de svenska elevernas matematikresultat i TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) 1995, 003 och 007 görs också. Studien omfattar även historiska jämförelser av metoder att räkna division i den svenska skolan. Divisionsräkning i dagens matematikböcker diskuteras, samt vilka metoder att räkna division man använder sig av i Sverige och i Finland? I rapporten studeras även vilka mål som ska uppfyllas i matematik enligt de svenska styrdokumenten Lgr 80, Lpo 94 och Lgr 11 samt den finländska motsvarigheten Ggl 04.

Description

Keywords

Matematik, division, elevers lärande, PISA, TIMSS.

Citation