Subtrahera, är det minus?
Abstract
Syftet med detta arbete är att undersöka några svenska gymnasieelevers konceptuella och procedurella matematikkunskaper. Målet är också att försöka hitta förslag på hur den svenska matematikundervisningen kan förändras och bli mer konceptuellt inriktad. Undersökningen bestod både av en enkätundersökning utformad som ett test med matematiska uppgifter där 67 elever deltog och en intervju av två elever där deras lösningsmetoder diskuterades. I resultatet av analyserna framgår det att svenska gymnasielevers matematiska förståelse till stor del är av procedurell karaktär. I analysen av intervjuerna undersöks de procedurella respektive konceptuella kunskaper eleverna har och i vilken omfattning detta påverkar deras resultat. Här iakttas också deras förmåga till att flytta matematiskt, procedurell kunskap mellan olika sammanhang, det som vanligtvis benämns som transfer. I analyserna pekas också på brister i den svenska matematikundervisningen och det ges förslag på moment som eventuellt skulle kunna bidra till ökad procedurell förståelse hos eleverna. I resultatdelen fokuseras också på de psykologiska konsekvenser skillnaden mellan förväntad och verklig kunskap hos eleven kan få i interaktionen mellan lärare och elev. Det är viktigt för alla lärare i matematik att vara medvetna om ämnets dubbelhet, där de två sidorna av matematisk kunskap här benämns som konceptuell och procedurell. Som lärare i matematik är det viktigt att konstant reflektera över vilken typ av kunskap man ger eleverna och i vilken mån den kan bidra till en fördjupad förståelse eller enbart ger ytlig och flyktig kunskap som enbart baseras på procedurer.
Degree
Student essay