Lärare om IKT
dc.contributor.author | Stoltz, Terese | sv |
dc.date.accessioned | 2012-07-20T07:27:04Z | |
dc.date.available | 2012-07-20T07:27:04Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29840 | |
dc.description.abstract | Syftet med denna undersökning är att undersöka hur datorn och andra tekniska hjälpmedel används i grundskolan av några lärare och till vilken grad. Jag utgår från att datorn är det mest centrala verktyget inom IKT och kommer därför främst att fokusera på hur några lärare använder datorn. Jag utgår från tre huvudfrågor: 1. På vilket sätt använder lärare IKT i undervisningen? . Ser lärare någon mening med att använda IKT i undervisningen? 3. Vilka hinder respektive möjligheter upplever lärare vanligtvis med att använda IKT i klassrummet? Studien har sin utgångspunkt i hur några lärare använder IKT i sin undervisning och av den anledningen riktar sig undersökningen mot just lärare. För att samla in data har jag utgått från en kvantitativ forskningsansats med webbaserad enkät som mätinstrument. Studien visade att ordbehandling och informationssök via Internets olika sökmotorer är det klassrummens datorer används till främst. Lärarna uppgav att de kunde se både fördelar och nackdelar med att använda IKT i undervisningen. Internet är en källa till både inspiration och kunskap. IKT gör det också möjligt att variera undervisningen på fler sätt och därmed anpassa den till varje elevs förmåga. Att använda modern teknik är också någonting som gör lärandet mer lustfyllt vilket bidrar till ökade möjligheter för lärande och därmed ökade möjligheter att nå kursmål. Det är dock svårt att utnyttja datorn till undervisningen för de lärare som upplever skolans datorer som för få i antal och inte tillräckligt hög i standarden. Det är viktigt för lärare att ständigt reflektera kring sin verksamhet och sitt lärande. Studien visar hur olika lärare använder IKT i sin verksamhet och vilka förutsättningar de har att göra detta. För att kunna påverka vår verksamhet behöver vi vara medvetna om hur den ser ut, inte bara för oss själva men också för våra kollegor. Denna studie bidrar till ökad insikt i hur dagens lärare arbetar med IKT i sin undervisning. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | IKT | sv |
dc.subject | dator | sv |
dc.subject | modern teknik | sv |
dc.title | Lärare om IKT | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |