• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lgr 11 & naturvetenskapen i skolan - en studie kring lärares resonemang och uppfattningar

Abstract
Sammanfattning I denna studie vill vi få kunskap om hur lärare som undervisar i årskurs 1-3 uppfattar och resonerar kring Lgr 11 och kursplanerna för de naturvetenskapliga ämnena. Vi vill även få en inblick i de didaktiska val lärarna gör i sin NO-undervisning samt hur de motiverar dessa. Då vi har fått en ny läroplan menar vi att vår studie har en stor betydelse för läraryrket då den behandlar något högst aktuellt för både kommande och verksamma lärare. Höstterminen 011 trädde Lgr 11 och dess kursplaner i kraft . Vi intresserade oss därför av hur Lgr 11 implementerades på våra undersökningsskolor samt det eventuella stöd som lärarna upplevt under denna process. Lgr 11 har inneburit att det blivit ett större fokus på NO-undervisningen i de tidigare åldrarna, vi var nyfikna på hur lärarna i vår studie ställde sig till detta. För att få svar på våra forskningsfrågor har vi använt oss av metoderna enkät och intervju. I vår undersökning ingick fyra skolor, varav två friskolor och två kommunala skolor. Vi lämnade ut enkäter till samtliga lärare som undervisade i årskurs 1-3 på skolorna. Utifrån de enkätsvar som vi fick in gjordes ett urval där fem lärare valdes ut för vidare intervjuundersökning. I arbetets inledande skede hade vi en förutfattad mening om att lärare som undervisar i de tidiga skolåren endast fokuserar på biologidelen. Flera lärare i vår studie gav uttryck för att de arbetade med kemi och fysik i sin NO- undervisning, dock inte i samma utsträckning som de undervisade i biologiämnet. Lärarna i vår intervjustudie uppgav att det är ett medvetet val de gör grundat på elevernas intresse. Det handlar inte om att de kände någon rädsla för att undervisa i kemi och fysik för de yngre eleverna.   
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29844
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29844_1.pdf (241.5Kb)
Date
2012
Author
Ingvarsson, Agneta
Bergfeldt, Annika
Keywords
Naturvetenskap
Lgr 11
NO-undervisning
kursplane
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV