• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vad har vi för nytta av att lära oss det här egentligen? - En undersökning om naturvetenskapliga uppgifters koppling till elevers vardag

Abstract
Sammanfattning: Denna uppsats ställer sig frågan i vilken omfattning uppgifter i svenska kemi- och biologiböcker för gymnasieskolans inledande kurser i ämnena inkluderar elevers nära erfarenhetssfär, vardagen. Genomgången av den tidigare forskningen ger förutom en rent biologisk och psykologisk förankring i motivationens roll i lärandet en god grund för att öka andelen vardagsanknytning. Genom kvantitativ textanalys av totalt 487 uppgifter fördelat på 10 böcker publicerade mellan år 000 och 011från tre olika förlag besvaras frågan. Studien finner att en dryg tiondel av uppgifterna kan sägas vara av vardagskaraktär. Ingen tydlig skillnad kan göras mellan ämnena, bokåldern eller förlagen. Den största gruppen uppgifter definieras som skolbokskunskaper, där endast svar erfordras. Studien finner dessutom att uppgifter av problemlösningskaraktär i större uträckning än övriga uppgifter innehåller anknytning till vardagen. Resultatet i denna studie får sägas utgöra en diskursanalys av den kurslitteratur som står till buds för lärarna ute på de svenska gymnasieskolorna. Studiens implikationer för lärare är att de bör väga in resultatet av analysen, det vill säga; att vardagsaspekten är om man ser till de positiva effekterna på motivation och prestation underrepresenterad i uppgifterna. Med denna bakgrund kan läraren anpassa övriga undervisningsmoment för att komplettera eller att utöka uppgiftspoolen med egenkonstruerade uppgifter. På samhällsnivå föreslås en stimulans av utvecklingen av en levande diskussion om vardagsanknytningen på skolorna runt om i landet och införandet av fler forskarpositioner på universitetsnivå för att studera fenomenet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29845
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29845_1.pdf (1.981Mb)
Date
2012
Author
Johansson, Oskar
Biologi, Kemi
Keywords
Vardagsanknytning
läromedelsgranskning
kemiuppgi
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV