Show simple item record

dc.contributor.authorRizko, Christinsv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:04Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:04Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29849
dc.description.abstractSyfte: Syftet med studien är att undersöka hur skrivprocessen i svenskämnet kan främjas med hjälp av ett sociokulturellt perspektiv, respektive av ett hermeneutiskt synsätt. Studien ställer följande två frågor: Hur kan språklärare främja skrivprocessen med utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv? Kan en hermeneutisk syn på lärande tillföra något till undervisningen om skrivprocessen? Metod och material: Detta är en teoretiskt studie som är baserad på tidigare forskning. Mer specifikt kan man säga att detta är en kvalitativ textanalys som bygger på en litteraturgenomgång. Litteratururvalet har avgränsats till litteratur som används i lärarutbildningssammanhang, området som ska undersökas och frågeställningarna. Resultat: Resultatet visar att det finns flera teorier kring lärande som kan vara fruktbara i språkundervisningen. Ett sociokulturellt perspektiv och ett hermeneutiskt synsätt innebär både möjligheter och begränsningar när det gäller att relatera dem till undervisningen och skrivprocessen. När det gäller det sociokulturella perspektiv kan synen att språklig utveckling sker genom social interaktion vara en möjlighet, men den kan även innebära en begränsning eftersom interaktion måste ske mellan individer först och sedan inom varje individ. Inom hermeneutiken ser man förförståelsen som central. I undervisningen kan det innebära en möjlighet att man som lärare utgår från elevernas förförståelse, men synen kan också vara begränsande eftersom varje individ har sin specifika förförståelse. Resultatet visar att det är relevant för lärare att inspireras av olika lärandeteorier i undervisningen, och inte tro att det bara finns en rätt teori. Lärandeteorier utgör en utgångspunkt för forskning, där fokus har skiftat under olika epoker. Inom forskning arbetar man ofta med avgränsade och specifika frågor. När det gäller undervisning däremot behöver lärare ha en öppenhet i fråga om lärandeteorierna. Detta innebär att forskare och lärare behöver ha skilda perspektiv när det gäller lärandeteorier. Betydelse för läraryrket: De perspektiv och teorier kring lärande som diskuteras i studien har haft stor betydelse för undervisningen. Att undersöka och relatera dem till en specifik undervisningssituation kan vara betydelsefullt för läraryrket, eftersom lärandeteorier är centrala för lärandet. i   sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectskrivprocessensv
dc.subjectlärandeteoriersv
dc.subjectsociokulturellt pesv
dc.titleLäraren och teorier om lärande - En litteraturstudiesv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record