Visa enkel post

dc.contributor.authorLomfors Naess, Theresesv
dc.contributor.authorHubanic, Editasv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:04Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:04Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29853
dc.description.abstractSammanfattning: Studien belyser hinder inom matematik, där vi möter elever med olika beräkningsmisstag gällande addition och subtraktion. Vårt syfte med undersökningen är att ta reda på orsaker till vanliga misstag. Ett av misstagen som vi belyser i vår frågeställning är talsortsvis beräkning inom subtraktion. Studien bygger på kvalitativa intervjuer med tio elever i olika årskurser. Eleverna har blivit utvalda av sina respektive lärare då de har svagheter inom matematik. Vi har fått möjlighet att ta del av deras tankegångar kring olika beräkningsstrategier, vilket har skett genom olika matematikuppgifter. Resultaten är sammanställda i en tabell som visas i studien. Under avsnittet tidigare forskning belyser vi sambandet mellan arbetsminnets olika funktioner och de strategier som eleverna använder när de räknar. Resultatet visar på att eleverna har kännedom om en del strategier men tillämpar dem på ett inkorrekt sätt. Det är viktigt att eleverna i skolan får en korrekt introducering tidigt inom olika beräkningsstrategier för att upptäcka om eleverna tillämpar strategin på ett inkorrekt sätt. Då studien tar uttryck i en fenomenografisk teoriram innebär detta elevers sätt att pröva innehållet i olika beräkningsstrategier.  sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectMatematiska misstagsv
dc.subjectberäkningsstrategiersv
dc.subjectarbetsmsv
dc.title”Då kör jag bara 1 – 8 och det är 7” – En studie om orsaker till vanliga misstag inom matematik.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post