dc.contributor.author | Lomfors Naess, Therese | sv |
dc.contributor.author | Hubanic, Edita | sv |
dc.date.accessioned | 2012-07-20T07:27:04Z | |
dc.date.available | 2012-07-20T07:27:04Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29853 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning:
Studien belyser hinder inom matematik, där vi möter elever med olika beräkningsmisstag gällande addition och
subtraktion. Vårt syfte med undersökningen är att ta reda på orsaker till vanliga misstag. Ett av misstagen som vi
belyser i vår frågeställning är talsortsvis beräkning inom subtraktion.
Studien bygger på kvalitativa intervjuer med tio elever i olika årskurser. Eleverna har blivit utvalda av sina
respektive lärare då de har svagheter inom matematik. Vi har fått möjlighet att ta del av deras tankegångar kring
olika beräkningsstrategier, vilket har skett genom olika matematikuppgifter.
Resultaten är sammanställda i en tabell som visas i studien. Under avsnittet tidigare forskning belyser vi
sambandet mellan arbetsminnets olika funktioner och de strategier som eleverna använder när de räknar.
Resultatet visar på att eleverna har kännedom om en del strategier men tillämpar dem på ett inkorrekt sätt. Det är
viktigt att eleverna i skolan får en korrekt introducering tidigt inom olika beräkningsstrategier för att upptäcka
om eleverna tillämpar strategin på ett inkorrekt sätt.
Då studien tar uttryck i en fenomenografisk teoriram innebär detta elevers sätt att pröva innehållet i olika
beräkningsstrategier.
| sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Matematiska misstag | sv |
dc.subject | beräkningsstrategier | sv |
dc.subject | arbetsm | sv |
dc.title | ”Då kör jag bara 1 – 8 och det är 7” – En studie om orsaker till vanliga misstag inom matematik. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |