Begreppsbildning i matematikinlärning
Abstract
Syftet är att studera hur en begreppskonflikt kan uppstå i begreppsbildningenprocessen och
hur instrumentell förståelse och relationell förståelse kan påverka matematikinlärningen.
Undersökningsmetoden är textanalys. Tre forskningsrapporter och två litterära verk
undersöktes. Resultatet diskuterades med hänsynstagande till läroplanen, kursplanen och
TIMSS 007 rapport. Genom analys av begreppsbildningsprocessen fick jag se hur
begreppsbilden skapades i medvetandet och hur begreppskonflikten kunde uppstå när man
lärde sig ett nytt begrepp som byggde på ett tidigare inlärt. Senare kan konflikten alltså
mildras genom “back-tracking”. Begreppsbilden i matematik är väldigt abstrakt det är även
processen som leder till den. Varje begrepp motsvarar en “bild” som kan “ses” bara med vårt
medvetande. Varje person skapar en egen “bild” till ett begrepp. Varje begrepp har sin
ordning. Lärare kan inte skapa ”bilden” för eleven men kan visa vägen för hur den ska göra
det. Varje elev behöver skapa “bilden” själv. För att skapa en “bild” kräver man en högre nivå
och ett mer abstrakt tänkande. Att skapa en begreppsbild från begreppsdefinitionen är en
långsam process. För att kunna göra samband mellan begreppen kräver man en relationell
förståelse genom relationell undervisning. Många elever föredrar instrumentell förståelse för
att denna kan ge dem rätt svar på kort tid så länge de följer matematikens regler. Men senare
kan denna förståelse leda eleverna till ett allvarligt problem, det innebär att sambandet mellan
begreppen är väldigt svagt i deras schema. Relationell förståelse kräver däremot en längre tid
för eleverna att kunna se resultat som senare kan öka deras matematikförmåga. Med det sättet
bygger eleverna upp ett starkt schema som kan fungera långsiktigt i framtidens inlärning.
Enligt Skemp (1987) är relationell förståelse ekologisk1. Några exempel och diagram har jag
skapat själv och jag har använt litteratur för att förklara begreppsbildningens process för att ge
oss alla en bättre förståelse.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Keywords
Begreppsbild
begreppsdefinition
instrumentell fö
Language
sv