Show simple item record

dc.contributor.authorKlaverud, Åsasv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:05Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:05Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29857
dc.description.abstractSyftet med den här studien var att undersöka hur de fem pedagogerna i årskurs 1-5 på de två skolorna i Västsverige arbetade med att förebygga och hantera konflikter i skolan. För att precisera studiens syfte används följande frågeställningar: Hur beskriver de i studien utvalda lärarna att konflikter uppstår? Hur beskriver de i studien utvalda lärarna att de förebygger konflikter? Hur beskriver de i studien utvalda lärarna att de hanterar konflikterna? I undersökningen användes en kvalitativ intervjuundersökningsmetod. I undersökningen framkommer att båda de berörda skolorna arbetar med ett visst förebyggande arbete. Studien visar dock att en av skolorna, skola A, arbetar på ett mer strukturerat sätt när det gäller att förebygga konflikter samt utbilda eleverna ända från årskurs ett till nio i ämnet livskunskap. Eftersom det här har fortlöpt kontinuerligt under många år har alla, både elever och pedagoger på skolan, vuxit in i sättet att artbeta förebyggande. Detta ger resultatet att skola A inte behöver lägga ner så stort arbete på att hantera konflikter. Skola B däremot som inte har ett lika strukturerat förebyggande arbete dras med fler och svårare långvariga konflikter. De lägger mycket tid på att reda ut och försöka lösa konflikter men lyckas inte alltid.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectKonfliktersv
dc.subjectförebyggande arbetesv
dc.subjectkonflikthanteringsv
dc.titleKonflikter i grundskolan. Fokus på förebyggande arbete och konfliktlösningar.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record