dc.description.abstract | Sammanfattning:
Vårt syfte med detta examensarbete var att studera lärares egna föreställningar om vad de anser att störande
elevbeteende är, vilka orsaker de tror kan ligga bakom och hur de hanterar störande elevbeteenden i sitt
pedagogiska ledarskap i klassrummet. Vi ämnade även undersöka huruvida lärarna har medvetna strategier i hur
de hanterar störande elevbeteenden. Vi har därför valt följande frågeställningar:
Vad erfar lärare i sitt pedagogiska ledarskap att störande beteende hos elever är?
Vilka orsaker anser lärare kan ligga bakom störande beteende hos elever?
Hur hanterar lärare elevers störande beteende, i sitt pedagogiska ledarskap?
Eftersom det var lärarnas egna föreställningar om störande elevbeteende som intresserade oss, valde vi en
kvalitativ forskningsansats med intervju som metod. Vi har intervjuat nio lärare från tre olika skolor. Graden av
mångkulturell karaktär skiljde sig mellan dessa tre skolor. De intervjuade lärarna undervisade i allt från åk 1 till
åk 9.
Pratsamhet i klassrummet var det beteende flest lärare nämnde som störande. Vilka orsaker lärarna ansåg ligga
bakom störande beteende var olika och låg på olika plan. De nämnde att orsakerna bland annat kunde bero på
eleven själv, att lärarna inte gav uppgifter med rätt svårighetsgrad eller problem i familjen. Här kunde vi skönja
att lärarna gav uttryck för tre olika förhållningssätt, där de genom sina svar menade att problemet låg hos eleven
själv, hos läraren eller i relationen mellan läraren och eleven. Vilket av dessa tre förhållningssätt lärarna i
huvudsak hade, påverkade hur de valde att hantera störande elevbeteenden. Genom att ta del av hur olika lärare
förhåller sig till störande elevbeteenden, kan blivande och verksamma lärare få nya perspektiv i sitt ledarskap
och i arbetet med ordningsproblemen i klassrummet.
1 | sv |