Visa enkel post

dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:05Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:05Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29863
dc.description.abstractSammanfattning Det övergripande syftet med denna studie är att se hur IKT och digitala verktyg används som artefakter i förskoleklassens vardagliga verksamhet. Centrala frågor har varit att få en inblick i hur datorn används som pedagogiskt verktyg i verksamheten, hur IKT upplevs som verktyg i att anpassa undervisningen efter alla barns förutsättningar samt att se vilka fördelar och nack- delar som upplevs av förskollärare och lärare kring digitala verktyg. Fyra pedagoger från tre olika förskoleklasser har intervjuats för att synliggöra deras tankar och erfarenheter av IKT. Resultatet har visat att man genom arbete med IKT ger barnen möjligheter till ett socialt lärande i samspel med varandra där samarbete är en viktig förutsättning. Det har även visat att det är pedagogers engagemang och inställning som är avgörande för i vilken omfattning IKT används i verksamheten. I dagens samhälle då IKT är en så stor del av vår egen och barnens livsvärldar är min förhoppning att studien ska bidra till en medvetenhet för hur arbete med IKT kan öka förutsättningar för lärande.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectIKTsv
dc.subjectdigitala verktygsv
dc.subjectdatorsv
dc.subjectartefaktersv
dc.subjectsamarbetsv
dc.titleMed datorn som verktyg - en studie om IKT-användning i förskoleklassens vardag.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post