dc.date.accessioned | 2012-07-20T07:27:05Z | |
dc.date.available | 2012-07-20T07:27:05Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29863 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Det övergripande syftet med denna studie är att se hur IKT och digitala verktyg används som
artefakter i förskoleklassens vardagliga verksamhet. Centrala frågor har varit att få en inblick i
hur datorn används som pedagogiskt verktyg i verksamheten, hur IKT upplevs som verktyg i
att anpassa undervisningen efter alla barns förutsättningar samt att se vilka fördelar och nack-
delar som upplevs av förskollärare och lärare kring digitala verktyg.
Fyra pedagoger från tre olika förskoleklasser har intervjuats för att synliggöra deras
tankar och erfarenheter av IKT. Resultatet har visat att man genom arbete med IKT ger
barnen möjligheter till ett socialt lärande i samspel med varandra där samarbete är en viktig
förutsättning. Det har även visat att det är pedagogers engagemang och inställning som är
avgörande för i vilken omfattning IKT används i verksamheten. I dagens samhälle då IKT är
en så stor del av vår egen och barnens livsvärldar är min förhoppning att studien ska bidra till
en medvetenhet för hur arbete med IKT kan öka förutsättningar för lärande. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | IKT | sv |
dc.subject | digitala verktyg | sv |
dc.subject | dator | sv |
dc.subject | artefakter | sv |
dc.subject | samarbet | sv |
dc.title | Med datorn som verktyg - en studie om IKT-användning i förskoleklassens vardag. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |