Show simple item record

dc.contributor.authorJosefsson, Lindasv
dc.contributor.authorHakoneva, Camillasv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:05Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:05Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29865
dc.description.abstractDetta arbete handlar om bildens betydelse för barns språkutveckling. De åldrar vi fokuserat på är barn från ett till fem år. Arbetet ger läsaren en inblick i hur barns språkutveckling ser ut i dessa åldrar samt vad miljön har för betydelse och hur vi som pedagoger kan stödja barnen i dess språkinlärning. Vi utgår från Reggio Emilias pedagogiska förhållningssätt och även Lev Vygotskij (sociokulturell teori) och hans tankar kring barns utveckling. Detta då båda dessa pekar på skapande verksamhets betydelse för både inlärning och utveckling. Genom intervjuer, observationer och olika aktiviteter vi genomfört i barngrupp, har vi undersökt hur ”teorin fungerar i praktiken”. Vad har bilden för betydelse för språkinlärningen och hur kan vi pedagoger arbeta med detta? På vilket sätt stödjer läroplanen och litteratur/tidigare forskning bildens betydelse? Det vi kommit fram till är att bilden, som pedagogiskt verktyg, underlättar språkinlärningen. Barnen lär sig sätta ord på sina upplevelser och erfarenheter och får ett väl utvecklat ordförråd. Att samtala med barnen kring deras bilder, bilder i sagoböcker m.m. ger oss pedagoger en chans att hjälpa barnen hitta språket. De verksamma pedagoger vi intervjuat har alla stått fast vid att bilder gör ord mer konkreta och förtydligar olika begrepp. Vi hoppas med detta arbete, att läsaren ska upp ögonen för bildens betydelse för språkutvecklingen i förskoleåldern.    sv
dc.language.isosvsv
dc.titleEn bild säger mer än tusen ordsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record