dc.description.abstract | Detta arbete handlar om bildens betydelse för barns språkutveckling. De åldrar vi fokuserat på
är barn från ett till fem år. Arbetet ger läsaren en inblick i hur barns språkutveckling ser ut i
dessa åldrar samt vad miljön har för betydelse och hur vi som pedagoger kan stödja barnen i
dess språkinlärning. Vi utgår från Reggio Emilias pedagogiska förhållningssätt och även Lev
Vygotskij (sociokulturell teori) och hans tankar kring barns utveckling. Detta då båda dessa
pekar på skapande verksamhets betydelse för både inlärning och utveckling.
Genom intervjuer, observationer och olika aktiviteter vi genomfört i barngrupp, har vi
undersökt hur ”teorin fungerar i praktiken”. Vad har bilden för betydelse för språkinlärningen
och hur kan vi pedagoger arbeta med detta? På vilket sätt stödjer läroplanen och
litteratur/tidigare forskning bildens betydelse?
Det vi kommit fram till är att bilden, som pedagogiskt verktyg, underlättar språkinlärningen.
Barnen lär sig sätta ord på sina upplevelser och erfarenheter och får ett väl utvecklat
ordförråd. Att samtala med barnen kring deras bilder, bilder i sagoböcker m.m. ger oss
pedagoger en chans att hjälpa barnen hitta språket. De verksamma pedagoger vi intervjuat har
alla stått fast vid att bilder gör ord mer konkreta och förtydligar olika begrepp.
Vi hoppas med detta arbete, att läsaren ska upp ögonen för bildens betydelse för
språkutvecklingen i förskoleåldern.
| sv |