dc.contributor.author | Ivarsson, Anna | sv |
dc.contributor.author | Larsson, Jeanette | sv |
dc.date.accessioned | 2012-07-20T07:27:05Z | |
dc.date.available | 2012-07-20T07:27:05Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29866 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Syfte och frågeställningar
Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger från ett antal förskolor och fritidshem beskriver arbetet kring
barn i behov av särskilt stöd i det sociala samspelet. För att precisera syftet utgår studien från följande
frågeställningar:
-Vilka svårigheter menar pedagogerna att barn visar i det sociala samspelet?
-Hur beskriver pedagogen att hon/han går tillväga då ett barn visar svårigheter i det sociala samspelet?
-På vilka sätt menar pedagogen att hon/han kan stödja barnet som är i behov av att utveckla sin
kompetens när det gäller att samspela med andra?
-Vilka svårigheter upplever pedagogen i och med detta arbete?
-Anser pedagogen att hon/han får tillräckligt mycket stöd från ledningen i den här typen av arbete?
Metod
Studien baseras på kvalitativa samtalsintervjuer. Sammanlagt har tio pedagoger intervjuats från ett antal
förskoleavdelningar och fritidshem. Angelägenheten om att fånga en sammansatt verklighet utföll i användandet
av öppna intervjufrågor.
Resultat
Resultatet visar en bred bild av svårigheter som framförallt blir synliga genom att barn drar sig undan eller har
ett utagerande beteende. Orsakerna kan vara många och det är därför av vikt att se hur sammanhanget runt barnet
ser ut. Pedagogens bemötande och förhållningssätt gentemot barnen lyfts fram som något av det viktigaste. Att
knyta an till barnet och fokusera på barnets positiva egenskaper framhålls. Samarbetet i arbetslaget visar sig vara
av stor betydelse för hur arbetet med att ge stöd blir. Att finnas nära barnet i sampel med andra beskrivs som
avgörande för att kunna ge det stöd som krävs. Denna metod begränsas av stora barngrupper med många barn i
behov av särskilt stöd. Resultatet visar att pedagoger i stora barngrupper upplever sig otillräckliga då de inte
anser sig ha tid för alla barn.
| sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Barn i behov av särskilt stöd | sv |
dc.subject | samspel | sv |
dc.subject | lek | sv |
dc.subject | barng | sv |
dc.title | Barn i behov av särskilt stöd i det sociala samspelet – En undersökning av hur pedagoger i förskola och fritidshem beskriver arbetet kring dessa barn. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |