dc.contributor.author | Tidman, Cecilia | sv |
dc.contributor.author | Jansson, Elenor | sv |
dc.date.accessioned | 2012-07-20T07:27:05Z | |
dc.date.available | 2012-07-20T07:27:05Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29868 | |
dc.description.abstract | Syftet med vår studie är att ta reda på i vilken utsträckning man använder sig av djur i allmänhet som ett specialpedagogisk redskap inom särskolan och vad det finns för belägg för att detta skulle kunna vara en användbar metod.
Vi har använt oss av metoderna enkätundersökning med specialpedagoger verksamma i särskolan samt telefonintervju med personer som arbetar med djur i ett pedagogiskt syfte. Vi har även tagit del av den forskning som finns kring ämnet och har upptäckt att ämnet är relativt outforskat i Sverige. Genom våra undersökningar kom vi även fram till att särskolor sällan använder sig av djurrelaterad specialpedagogik även om detta finns att tillgå och att man vet att det kan ha positiva effekter på barns utveckling och lärande.
Vi anser att vår studie har stor relevans för fortsatt forskning kring synen på hur djur kan användas som ett pedagogiskt redskap. Med vår studie vill vi ”så ett frö” för att väcka tankar och påverka framtida utformning av specialpedagogiska metoder. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Specialpedagogik | sv |
dc.subject | Djurrelaterad specialpedagogik | sv |
dc.title | Djur som stöd inom den specialpedagogiska verksamheten | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |