”Det är mycket runt omkring man inte tänker på” Föräldraperspektiv på samverkan mellan hem och skola
Abstract
Sammanfattning:
När ett barn har en utvecklingsstörning eller är i behov av stöd på något annat sätt, krävs en
välfungerande samverkan mellan hem och skola men även mellan hem och andra verksamheter. Ett
ömsesidigt beroende byggs upp mellan föräldrarna och de yrkessamma. Föräldrarna är beroende av
professionella hjälpinsatser och bedömningar samtidigt som de yrkessamma behöver föräldrarnas
kontakt och berättelser om barnet.
Syftet med denna studie är att studera samverkan mellan skola, föräldrar och andra samverkansparter
för en elev med utvecklingsstörning i grundskolan. Fokus ligger på ett föräldraperspektiv på
samverkan för att besvara följande frågeställningar:
• På vilka sätt sker samverkan mellan hemmet och skolan för eleven?
• Vilka faktorer i samverkan med andra verksamheter blir betydelsefulla? Och vilken roll har
skolan i dessa?
• Vad finns det för hinder för samverkan mellan hemmet och skolan kring eleven?
• Hur kan samverkan mellan skola och hem utvecklas?
Den metod som använts för att besvara frågeställningarna är en fallstudie med kvalitativ intervju som
datasamlingsmetod.
Studien är en fallstudie i den bemärkelsen att den undersöker en specifik företeelse, samverkan, kring
eleven. Då studien inriktar sig på en elev med utvecklingsstörning har det krävts en rad etiska
överväganden och reflektioner. Jag menar att studiens resultat kan tillföra kunskap och tankar om hur
samverkan kan utvecklas i skolan.
Kvalitativ intervju har använts då ändamålen med intervjuerna har varit att få fram hur andra
människor upplever en situation. Genom att jag har använt mig av intervjuer har det gått att få en
insikt i andra människors tankar, erfarenheter och känslor gällande samverkan.
Resultatet har visat att det krävs en omfattande samverkan kring en elev med utvecklingsstörning och
att denna samverkan sker på en rad olika sätt beroende på verksamheter. Det har visat sig att
föräldrarna står för det största ansvaret när det gäller att informera, kontakta och samordna mellan de
olika parterna. En välfungerande kommunikation är avgörande för att samverkan ska bli så bra som
möjligt och att parterna kan undvika konflikter. Kommunikation, behovet av en kontaktperson och ett
stort engagemang från lärarens sida är några av de faktorer som kan utveckla samverkan mellan skola
och hem. Detta är ytterst betydelsefullt för alla inom läraryrket.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Keywords
Samverkan
utvecklingsstörning
föräldraperspektiv
Language
sv