Show simple item record

dc.contributor.authorNygren, Staffansv
dc.contributor.authorLindstedt, Elisabethsv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:06Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:06Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29872
dc.description.abstractSyfte och frågeställningar Syftet med detta examensarbete var att undersöka hur ett antal lågstadielärare arbetar för att alla elever, även de i koncentrationssvårigheter, ska ha samma förutsättningar för lärande i klassrummet. - Vilka metoder och arbetssätt använder sig lärarna av i klassrummet i arbetet med elever i koncentrationssvårigheter? - Vilka resurser finns på skolan för att bemöta och stödja dessa elever i klassrummet? - Vilket perspektiv har pedagogerna på elevernas svårigheter, relationellt eller kategoriskt? Resultat och relevans för läraryrket Vårt resultat visar att lärarnas metoder och arbetssätt gentemot elever i koncentrationssvårigheter skiljer sig åt. Våra respondenter påpekade vikten av att planera undervisningen utefter var och ens behov, vara strukturerad med fasta rutiner och vara tydlig i sitt ledarskap. Två av lärarna individualiserade inte sin undervisning lika mycket. De ansåg att det var brist på tid för sådan planering och att skillnad inte skulle göras på eleverna. När det gäller resurser så har alla lärare tillgång till specialpedagog på skolan. Specialpedagogen används på olika sätt hos våra respondenter. Vissa uppgav att de rådfrågar denne vid behov medan andra tar hjälp i klassrummet under några lektioner i veckan. Det var även vanligt att specialpedagogen tog med sig en elev ut till ett grupprum på de skolor som har tillgång till ett sådant. Vi kan inte utröna vilket specialpedagogiskt perspektiv lärarna har, då ingen är helt kategorisk eller relationell. I vissa av svaren kunde vi se att det vägde över åt något perspektiv. Vår studie är relevant för läraryrket eftersom det ställs stora krav på lärare att kunna möta alla elever i klassrummet, oavsett svårigheter. Det är därför viktigt att ha kunskap om de olika koncentrationssvårigheter som finns, hur de kan yttra sig och eventuella lösningar. Metod och material Vi genomförde en kvalitativ studie där vi intervjuade sex lärare som arbetar som klasslärare på lågstadiet. Dessa intervjuer var av halvt ostrukturerad karaktär, då frågorna var bestämda i förväg men följdes av naturliga följdfrågor. Intervjuerna transkriberades och svaren kategoriserades utifrån vårt syfte och våra frågeställningar.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectSpecialpedagogiksv
dc.subjectEn skola för allasv
dc.subjectKoncentrationsv
dc.titleEtt klassrum för alla – ett lärarperspektiv på inkludering och koncentrationssvårighetersv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record