Rektorers förhållningssätt - i en åldersintegrerad organisation
Abstract
Jag har i denna uppsats valt att fokusera på hur rektorer förhåller sig till förändringsarbete. Det pågår en ständig förändring på våra skolor och som rektor idag behöver du både behålla en kontinuitet och förhålla dig till det som ständigt uppdateras. Jag valde att fokusera på hur rektorer förhåller sig till införandet av åldersintegrerad undervisning på den skola där de jobbar. För att få svar på mina frågor använde jag mig av litteraturstudier och kvalitativa samtalsintervjuer. De resultat jag kom fram till var att alla respondenterna hade mycket likartade förhållningssätt till förändrings/ förbättringsarbete. Två tydliga ledord var tydlighet och delaktighet. Två av de intervjuade rektorerna hade ett väldigt strukturerat tillvägagångssätt vid omorganisationen medan de andra två inte var lika strukturerade. Detta arbetes relevans för läraryrket är i första hand att det är viktigt att veta hur vårt förhållningssätt påverkar både samarbete och resultatet vid alla typer av förändringsarbete för att det skall kunna bli just ett förbättringsarbete. Det är också viktigt att vara medveten om hur förändringar skapar vårt förhållningssätt och hur det påverkar vår omgivning. Att som rektor vara medveten om sin egen förändringskompetens påverkar också förhållningssättet till förändringar/förbättringar.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Keywords
Rektorer
förhållningssätt
förändrings/förbättrin
Language
sv